Wat wil het zeggen als je een i5 processor hebt en wat is ghz?

Heb je bij een i5 dan 5 procesoren? Het heeft iets met kloksnelheid te maken maar ik heb ook geen idee wat dat is.
Graag duidelijke uitleg die een kind zou snappen.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
3.5K

Antwoorden (3)

Een i5 processor duidt op een 5e generatie Intel-processor, GHz is de aanduiding van de snelheid waarop de processor werkt.
Het is een afkorting van Giga Hertz, Giga is het voorvoegsel voor 1 miljard, Hertz is de eenheid van frequentie, frequentie is het aantal keren dat iets per seconde voorkomt.

Toegevoegd na 4 minuten:
De kloksnelheid is de frequentie van de schakeling die de processor aanstuurt, de z.g. klok-oscillator.
Hoe sneller de pulsen zijn die de vele schakeltransistoren op de processorchip omschakelen, hoe sneller de informatie op de computer wordt verwerkt.
Er is een maximum snelheid die de de processor aan kan, moderne chips zijn sneller te klokken dan oudere.

Toegevoegd na 21 minuten:
Mr Tomaat wijst mij er terecht op dat het i5 verhaal toch iets gecompliceerder ligt, voor een nadere uitleg onderstaande link:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve dan dat i5 niet voor de vijfde generatie procs staat. -moderne chips zijn sneller te klokken dan oudere.- Is ook niet waar, toen de laatste pentium 4's gemaakt werden heeft het een hele tijd geduurd voordat ze weer aan de zelfde snelheid in Ghz zaten. Morgen maken ze misschien wel een 1 Ghz proc die sneller is dan alles wat we hebben gezien en die bijvoorbeeld nooit hoger dan 1,5 Ghz zal blijken te schalen.
Nee de meeste i5's zijn quadcore's (4 processoren in een). i5 is de mainstream proc (zo in de markt gezet dat de meeste hiervan verkocht worden) die Intel verkoopt de i3 de low-end(minder krachtig) variant en de i7 is krachtigste variant(high-end) in de Core series vandaag.

Er zijn meerdere i5 procs, waarbij het meest in het oogspringende verschil de snelheid is uitgedrukt in Ghz. Het aantal keren per seconde dat een processor lastig gevallen kan worden met instructies. Deze is op dit moment lager dan ze waren ten tijden van de pentium 4 maar toch is deze processor vele malen krachtiger dan pentium 4 (ook per core gezien).

Toegevoegd na 12 minuten:
Het aantal GHz zegt alleen wat als je dezelfde soort processor vergelijkt in dit geval de i5 en i7 omdat dit nagenoeg dezelfde processor is maar dan meer of minder opgevoerd en het zelfde aantal cores gelijk is. De pentium 4 had op een gegeven moment een 3,8Ghz variant, zo snel zijn de huidige procs niet meer geweest volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling op het vorige antwoord.

i5 betekend niet dat je 5 processors hebt. Dat komt trouwens nooit voor. Tenminste ik ben het nooit tegengekomen.

Het is of 1 core (processor) of 2 cores (duo/dual core) of 3 cores (X3/Triple) of 4 cores (Quad Core) of 6 cores (hexacore)

Een i5 processor kan 2 of 4 cores hebben. Afhankelijk van het type. Dit kun je vinden op de intel website. Als je het precieze type van je i5 processor geeft wil ik het je ook wel vertellen.

Verder is het zo hoe meer Ghz je hebt hoe meer rekenkracht en dus hoe sneller je processor is. De snelheid van je computer is voor een groot deel afhankelijk van je processor, daarom noemen ze het ook wel core (kern)

Toegevoegd na 46 seconden:
Mr. Tomaat's antwoord zag ik nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een intel core i5-2410m, 2.3GHz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dat is dan een Dual core. Hij heeft 2 processors.