Welk merk moederbord raden jullie aan en waarom?

Ik ga mijn PC upgraden en ben ook op zoek naar een nieuw moederbord. Ik heb nu een vrij oude (zit zelfs nog een AGP slot op).
Qua processor ga ik voor de AMD Phenom II x4 955.

Bij de ene winkel raadden ze mij een Asrock aan, maar elders hoor ik dat dit een slecht merk is...

Ik hoor graag welke jullie aan zouden raden bij deze processor en waarom...

Meer informatie nodig? laat het maar weten en ik voeg het toe.

Toegevoegd na 2 uur:
Misschien een handige toevoeging...de winkel raad mij een Asrock N68-S3 UCC aan. De prijs van dit ding: 40,-

Ik wil natuurlijk wel iets goeds hebben, maar prijs/kwaliteit is voor mij wel belangrijk.
Het hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn aangezien ik toch geen grafische top-games meer speel. Prijs is dus minstens net zo belangrijk.

Toegevoegd na 5 uur:
Dank voor alle tips en reacties!
Ik heb wat onderzoek gedaan en ben uitgekomen op de:
AMD M4A77T.
of de AMD M4N68T LE V2

Vrijwel gelijk alleen een andere chipset.
M4A77T - AMD 770
M4N68T - NVIDIA Nforce 630a

Ik zie wel dat er veel moederborden van Asus bij elkaar in de buurt liggen qua specs en prijzen...

Wat zijn de verschillen in deze Chipsets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

Ik zou gaan voor gigabyte of asus. Goede merken die ook de levensduur van een computer meegaan :-). Dat is bij een low-budget asrock altijd af te vragen.

Toegevoegd na 1 uur:
update: Het Asrock moederbord dat aan jou aangeboden wordt zal vast aan jou eisen voldoen. Alleen heeft dit moederbord wel condensatoren (risico op lekken). Het is een low-budget bord. Ik koop zelf alleen a merken omdat ik geen zin heb om een moederbord te vervangen als deze stuk gaat. Voor een paar euro extra heb je ook een asus (zie bijlagen).

Toegevoegd na 1 uur:
Update2: Met de condensatoren bedoel ik minder goede kwaliteit condensatoren. Je kunt ze herkennen aan de gekleurde folie eromheen en aan de bovenkant een streep zodat de condensator niet kan ontploffen maar openbreekt als het fout gaat.

Toegevoegd na 5 uur:
Het verschil in deze chipsets weet niemand uit zijn hoofd. Je kan ernaar op Google zoeken en dan krijg je ongetwijfeld het antwoord. Het verschil tussen chipsets is meestal dat de ene bijvoorbeeld meer USB poorten ondersteund of usb 3.0 ondersteund. Dit zegt nog niet dat deze aansluitingen op het moederbord zitten. Je hebt bijvoorbeeld een chipset die 10usb poorten ondersteund maar als je op het moederbord kijkt dan hebben ze er maar 4 opgezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super!
Dank voor je reactie(s)! Erg bruikbaar

Andere antwoorden (4)

Ik raad je een Asus moederbord aan. Hele goeie ervaringen mee. Hebben een goeie prijs/kwaliteit verhouding. De Asus Rampage III is trouwens een pareltje, maar die zal wel te duur zijn.

Ik zou als ik veel voor weinig wou hebben de Asus Full-ATX M4A87TD/USB3 ATi 870 kopen. Alles is hoogstaand. Heeft USB 3.0 etc. En heeft ook enorm veel plek. (Veel uitbreidingsmogelijkheden) De nieuwste videokaarten kun je er prima in crossfire inbouwen.

Succes!

Ps. Als je echt helemaal een nieuw moederbord gaat inbouwen zou ik lekker helemaal vanaf het begin een PC gaan bouwen. Koop een nieuwe Coolermaster computerkast en je hebt weer een hele nieuwe computer (Deze kasten houden de computer ook mooi koel wat de duurzaamheid verhoogd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad asus rocks !!
capthavoc
12 jaar geleden
Asus als je degelijk, stabiel en duurzaam wilt
Gigabyte als je er ook wel van houdt de boel te overclocken en kijken wat er uit je systeem te persen is.
Asus is vaak een tikje duurder dan Gigabyte, maar beide merken zijn gewoon klasse
(ik heb zelf afwisselend Asus en Gigabyte gehad, zo'n jaar of 13 nu al. Ooit eens een B-merk moederbord gehad voor een paar tientjes maar dat is het gewoon echt niet voor me. Het doet wat het doen moet, maar alles net wat trager/lomer)

Op moment heb ik Gigabyte met een I7 processor (die op 4,1 Ghz mooi stabiel draait)

Op tweakers.net en hardware.info.tv (zie ook bronnen) kan je benchmarks bekijken en prijsvergelijkingen doen alsook gooie reviews lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje erg kort door de bocht om puur op merk af te gaan. De prijs zegt veel meer. Je kunt wel stellen dat alle budget bordjes vd zelfde (slechte) kwaliteit zijn. Op budget gebied kom ik meestal uit bij een asrock bordje omdat die doorgaans gewoon meer features bieden voor hetzelfde geld. Ook wordt er van alle kanten beweert dat asrock sinds dat het in handen is van asus betere kwaliteit levert. De typische asrock fratsen zie je iig niet meer tegenwoordig, ik bedoel dus afwijkingen vd standaard (oude chipset ombouwen om nieuwe hardware te ondersteunen ed).

MSI heeft trouwens ook vaak prima bordjes in het assortiment die meestal net iets voordeliger zijn als asus en gigabyte.