Afgelopen weekend een tweedehands pc gekocht, maar bij het opstarten geeft hij erg vaak geen signaal aan mijn monitor. Wat kan het zijn?

- Andere monitor geprobeert; doet het ook niet.
- Nieuwe VGA kabel geprobeert; niks.
- Batterijtje (moederbord) eruit gehad; niks.
- Alles schoongemaakt; niks.
- Nieuwe videokaart; niks.

Voorop zit een lampje die de activiteit van de harde schijf weergeeft en op het moment dat de pc niet opstart brand of knippert deze ook niet.
De enkele keer dat de pc wel opstart brand/knippert deze wel.

Ik hoop dat iemand met een goed idee komt.

(misschien relevant: Als hij aan is, springt de pc op een "stand-by" stand wanneer er een tijd niets gebeurd. Op dat moment krijg ik hem ook niet meer uit deze stand; pc reageert nergens op).

Alvast bedankt voor jullie reacties en ik zal proberen eventuele vragen te beantwoorden.

Toegevoegd na 38 minuten:
Haha ja wellicht is hij daarom verkocht. Ik heb contact gehad met degene en die zegt dat hij de pc een half jaar al niet meer gebruikt heeft en het probleem niet herkend.

Alle pinnetjes zitten er nog in. Maar ik heb een nieuwe videokaart gehaald en dat hielp ook niet. (andere vga kabel ook niet en ook de DVI poort niet)

Toegevoegd na 3 uur:
Update:
Het geluid werkt ook niet; zowel de onboard als 5.1 geluidskaart werkt niet. Als ik de juiste drivers download kan geen geluidskaart vinden.

Als ik dat bij elkaar optel zeg ik moederbord?
videokaart => PCI-E
geluidskaart => PCI en onboard

Alsof het moederbord de signalen gewoon niet door kan geven o.i.d.

Kan dit kloppen? Of voeding richting moederbord zoals 1 vd antwoorden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is hij daarom ook verkocht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zitten alle pinnetjes nog in de vga uitgang?

Het beste antwoord

vervelend en lastig probleem als de fout niet voorspelbaar of herhaalbaar is. En ik zou niet te snel van alles meteen gaan kopen (tenzij je het terug kan brengen en je geld terug kan krijgen mocht het nieuw gekochte niet de oplossing geven)

Wat ik zelf altijd deed in die gevallen is de PC zoveel mogelijk strippen en dan stap voor stap hardware terugplaatsten.
Dit probleem kan overal vandaan komen namelijk. Tot en met de kast van de PC zelf aan toe (lekspanning)
Wat ik bedoel is alles demonteren, en vervolgens beginnen met alleen moederbord, geheugen, processor voeding en videokaart. kijk of de PC nu wel normaal opstart. Vervolgens schijf aansluiten en weer paar keer goed testen en zo verder eigenlijk totdat je hardware hebt aangesloten die het probleem veroorzaakt.

Blijkt al direct in het begin het probleem zich voor te doen dan heb je maar een paar onderdelen die het kunnen veroorzaken (moederbord, geheugen, proc of voeding)

Op die manier moet te achterhalen zijn waar het probleem zit.

Toegevoegd na 11 uur:
N.a.v. je PM het volgende nog even:

Ik denk niet dat het je monitor is. Een PC start ook wel op zonder monitor (of als je dat zo in stelt in de BIOS dan piept de PC wel. Hij moet in elk geval iets doen) en je zegt dat je PC soms echt helemaal niets doet. Ik herken het probleem een klein beetje van een Medion PC. Daar was toen een BIOS update voor nodig (nieuwe firmware)

Het moederbord batterijtje zou ook het probleem kunnen geven, maar je zegt dat je het al getest hebt helemaal zonder batterij (batterij niet terugplaatsen, gewoon paar keer aanzetten en afsluiten en kijken of het dan allemaal wel werkt, dus zonder batterij. Die is alleen nodig om je BIOS instellingen op te slaan. Zonder batterij start de PC steeds op met standaard BIOS instellingen en dus niet erg verder. PC moet in elk geval opstarten. Doet de PC raar mét batterij erin dan heb je de oorzaak vermoedelijk al gevonden. Nieuw batterijtje halen dan ;))

Het verhaal met het geluid kan er inderdaad op wijzen dat je moederbord kapot is. Haal in elk geval de externe geluidskaart eruit óf schakel in de BIOS de onboard geluidskaart helemaal uit. Ik vind het een beetje raar/verdacht om een aparte geluidskaart in een systeem te plaatsen, tenzij je ook super de luxe 5.1 boxen bij je PC hebt namelijk. Kwaad kan het zeker niet.
Als je windows 7 hebt zou een geluidskaart eigenlijk altijd wel automatisch moeten worden geinstalleerd. Gebeurd dat niet dan kan je de drivers installeren....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.... mocht niet meer typen dus dan maar ff zo....
Lukt het dan nóg niet dat kan je er 99% vanuit gaan dat de geluidskaart/gedeelte stuk is (ervan uitgaande dat je een nieuwe/schone installatie van windows hebt gedaan. Die 1% komt alleen voor als windows een (vaak bekend) probleem heeft met de drivers óf het geluid conflicten geeft met andere hardware. Tot zover even voor nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha een flinke lap tekst. Dank hiervoor!
Was inderdaad een schone installatie.
Ik wou eigenlijk een simpele geluidskaart om te testen en dit was de goedkoopste en snelste oplossing ;-).
De onboard doet inderdaad nog niks. Ook de computerzaak waar ik vandaag geweest ben, sprak het vermoeden uit van een "defect op het moederbord". Ik dank je voor je uitgebreide reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nog 1 toevoeging op je reactie n.a.v. de PM...
De PC maakt altijd het geluid alsof hij opstart en de ventilatoren draaien elke keer. Alleen er komt geen geluid over de boxen en het (oorspronkelijke) probleem is dat de monitor "geen signaal" aangeeft.
Voorop zit een lampje voor de activiteit van de harde schijf en op het moment dat alles goed gaat zie ik deze ook branden (die enkele keer dat het goed gaat) en wanneer het "geen signaal"-probleem zich voordoet brand deze ook niet. Nogmaals dank voor je hulp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik (en de man bij de computerzaak) ga er vanuit dat het inderdaad het moederbord is, die een defect heeft.
Ik ga deze ook vervangen en hoop dat dat het probleem oplost.
Moederbord die er nu in zit vind ik sowieso niet echt super (Fuj. Siemens...) Dank voor je hulp!

Andere antwoorden (3)

je hebt vast en zeker een los contact op het moederbord pc loshalen en ale kabeltje stevig aandrukken en stof vrij maken wand daar zit volgens mij toch echt het probleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je de voeding al gecheckt? Koop voor de zekerheid een nieuwe

Toegevoegd na 7 minuten:
Jij zegt dat er geen singaal bij staat dan is het probleem dat je het verkeerde beeldscherm hebt. Dus je bEeldscherm past niet bij je pc je kan naar een winkel gaan en dan zeggen wat je merk en model pc je hebt en dan kun je samen de perfecte beeldscherm uitkiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou hij het toch helemaal niet moeten doen?
De "kast" start namelijk wel op; hij maakt wel het opstart geluid en zowel de fan op de processor als op de videokaart draaien... Alleen staat er in beeld "geen signaal".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had dit probleem ook een bij mij lag het aan de voeding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deed hij het bij jou ook af en toe wel?
Maakte hij bij jou wel het geluid alsof ie opstart? Ik bedoel alles lijkt goed, behalve je montitor doet niks...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin iedere monitor is geschikt hoor. Maar losse contacten op het moederbord is voor de hand liggend. Brakke sata-kabel kan het zijn.
Klinkt als een breuk in je moederbord.
Als alle genoemde problemen zich de ene keer wel en de andere keer niet voor doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad het geval. Ik ben vandaag ook even bij "een computerwinkel" binnen gelopen en die vermoeden ook het moederbord.
Vanavond startte hij trouwens in 1 keer op (zul je altijd zien).