Hallo, vanavond heb ik perongeluk water over mijn laptop (een macbook) heen laten vallen. Kan ik mijn bestanden nog redden?

Toen het water over mijn laptop heen viel, stond mijn laptop aan. Nu gaat mijn laptop niet meer aan. Ik heb hem nog geprobeerd te drogen met een fohn, maar toen las ik dat dat geen goed idee was, en ben ik er mee gestopt. Ik ben erg bang dat ik nu al mijn bestanden kwijt ben. Dus is er een kans om mijn bestanden nog terug te kunnen krijgen? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
7.8K

Antwoorden (8)

Als je de hardeschijf er uit haalt en die aansluit op een andere computer kan je ze nog redden, tenzij er kortsluiting in is geweest dan misschien niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dat zal ik proberen, hopen dat het lukt, bedankt!
Utrecht
12 jaar geleden
Toch oppassen: als deze harde schijf ook je opstartschrijf is met je besturingssysteem, zal deze niet zomaar in een andere (Mac)computer aan te sluiten zijn: mogelijk moet de schijf eerst geformatteerd worden voor deze Mac hem kan lezen.
Als het alleen water is, hoeft het helemaal niet zo te zijn dat de laptop het niet meer doet. Goed laten drogen en grote kans dat ie het weer doet. Koffie (met suiker) is in de meeste gevallen wel funest.

Mocht de laptop het toch na lange tijd drogen het niet meer doen, kan het nog steeds zo zijn dat de harde schijf (en dus de gegevens) nog in tact is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het was gelukkig zuiver water. Ik zal dan wat geduld moeten hebben.. bedankt!
Eerst laten drogen, ( ivm kortsluiting) dan opstarten. Grote kans dat ie het nog doet. Zelf al meegaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal doet de harde schijf het nog, zelfs als er kortsluiting is geweest. Er is echter ALTIJD een kans dat bestanden verloren gaan, maar als je hem eruit haalt en aansluit op een andere computer komt het wel weer goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat je je bestanden nog kan redden...
Als er wat er overheen is gekomen, is hij een soort van gecrasht. Jammer voor u! Erg spijtig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om hem nog proberen te redden koop heel veel rijst en leg je hele MacBook erin! Rijst haalt de vocht er uit en hierdoor heb je een grote kans dat die het weer gaat doen! Wel ongekookte rijst natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drogen met een föhn was weldegelijk een goed idee, alleen is het zaak te zorgen dat de componenten niet heet worden. Dat is feitelijk een van de weinige veilige manieren om elektronica die nat geworden is weer droog te krijgen.

Er is een kans dat de harde schijf uit de laptop nog functioneert, dus die moet je op een andere machine uit lezen of uit laten lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard heb je een recente Timemachine back-up van je bestanden (toch????). Een van dé voordelen van een Mac, Timemachine. Er is geen reden te verzinnen om die functie niet te gebruiken. Kost een USB diskdrive, maar scheelt uiteindelijk onbetaalbaar veel ellende.

Je kunt de harddisk uit je macbook halen en in een USB-behuizing voor SATA schijfjes stoppen. Als je die dan aan een computer die het HFS+ filesysteem leest (Apple / Linux) heb je je bestanden ook weer terug (tenzij de HD ook beschadigd is geraakt, maar waarschijnlijk is er wat anders stuk).

Heel veel sterkte er mee.