is full HD via VGA mogenlijk?

een noob vraag

Toegevoegd na 1 uur:
voor de duidelijkheid: het gaat om full HD op een lcd pc monitor via vga

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
5.9K

Het beste antwoord

Nee, want een VGA bestaat uit 640 x 480 pixels (beeldpunten).
Een full HD beeld heeft 1080 of 720 beeldlijnen, dat is dus meer dan de 640 die een VGA beeld levert.
Bovendien is de beeldverhouding van VGA 3:4 waarbij de HD norm 9:16 is.

Toegevoegd na 8 minuten:
De XGA standaard komt meer in de buurt, 1024x768 pixels.
De meeste moderne VGA aansluitingen zullen een betere kwaliteit naast de oude VGA norm kunnen leveren, maar echte full HD wordt het niet.
Voor een optimaal HD beeld wordt tegenwoordig HDMI gebruikt, het is een digitaal signaal in tegenstelling tot het analoge VGA-signaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm nou heb je op de letter nog gelijk ook maar met VGA wordt vandaag de dag bedoelt 15 pins D-Sub(VGA) nou kan je nog steeds de VGA-resolutie bedoelen maar als iemand vraagt een resolutie via VGA kan hij alleen maar de kabel/aansluiting VGA bedoelen. Daarnaast is full HD 1080p en spreek je normaliter over 4:3 en 16:9.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van die aansluiting begrijp ik en leg ik ook nog even in mijn aanvulling uit.
Wikipediapagina met alle info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_television
maar die had je natuurlijk zelf al gevonden :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waar zeg ik wat anders dan? "Daarnaast is full HD 1080p"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de uitbreiding is het mij wel duidelijk:
Full HD duidt op de weergave van HDTV beeld.
De resolutie van een computermonitor aangesloten op een computer kan allerlei vergelijkbare definities opleveren afhankelijk van de VGA kaart die in de computer zit.
Sommige combinaties van scherm en computer kunnen zelfs scherper zijn dan Full HD, het is alleen niet gebruikelijk om de term Full HD voor een computer te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jups dan zeg je beter gewoon de resolutie 1920x1080 in dit geval. Tegenwoordig wordt echter bij de verkoop van laptops en computermonitoren ook steeds vaker met Full-HD geadverteerd. Ik hou eigenlijk helemaal nooit van dat soort voor de consument bedachte termen, het zaait alleen maar verwarring.

Andere antwoorden (3)

Ja maar de meeste TV's accepteren geen 1080P over VGA. Met CRT beeldschermen is het echter geen probleem als ze een hoge resolutie aankunnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op een LCD monitor moet het ook kunnen lijkt me, maar dat heb ik nog niet gezien. Meeste mensen pakken bij het kopen van zo'n monitor toch liever de voordelen van DVI (niet meer afstellen van het beeld).

Toegevoegd na 5 minuten:
Voordat de naam full-hd bestond en lcd televisies en monitoren het licht hadden gezien had je al CRT monitoren via VGA aangesloten die ver over die resolutie heen gingen.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog even reagerende op alle andere uitspraken:

VGA kan zelfs 2048x1536 aan.
VGA kan dus makkelijk Full-HD, 1080p of 1920x1080 aan. Er zijn echter een hoop TV's die VGA gelimiteerd hebben. Dat ligt niet dus niet aan een VGA-kabel maar aan de TV. In de handleiding wordt altijd uitgelegd tot welke resolutie de VGA ingang op de TV gaat. Er zijn wel tv's die 1080p accepteren op de VGA aansluiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was in discussie met iemand over zijn pc, bestaande uit een instap acer laptop van een jaar of 3 oud icm 32 bit vista en een 22 inch monitor via vga dus. een 700 mb film bestaat op zijn scherm vooral uit als blokjes, dezelfde file ziet er op een windows 7 64 bit & hdmi heel goed uit. dus was mijn punt naar hem toe: je pc kan je scherm niet aan. maar hij hield vol een HD instelling te hebben die perfect functioneert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 700MB film(waarschijnlijk divx) op een Full-HD scherm ziet er nooit goed uit. Daarnaast zijn er andere factoren zoals de videokaart en de monitor zelf die het anders kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een divx op mijn pc afdraai en beide schermen (mijn plasma tv als 2de monitor) aan staan ziet het er op mijn plasma ook beter uit dan op mijn LCD monitor. Allebei via HDMI(DVI) aangesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan gewoon kijken of de resolutie de maximale is op die monitor dus als de monitor verkocht is als 1920x1080 monitor en dat geeft die laptop ook aan dan is er niks aan de hand. Het slechte beeld komt dan gewoon van de kwalitatief slechte monitor of omdat zijn videokaart geen videoverbetering toepast of hele slechte. Het kan ook zijn dat hij zijn beeld dubbelt (dus niet als 2de monitor heeft ingesteld) en de monitor dus de resolutie van de laptop overneemt. Je moet dan in windows of in de videokaart instellingen DUALVIEW of monitor uitbreiden aanvinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het scherm is 1920 bij 1080 indd bij beeldscherm instellingen staat hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heeft het weinig met VGA of niet te maken, aan de andere kant, zit er uberhaupt een HDMI aansluiting op die laptop?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, het is een instap laptop van een jaar of 3 oud, aleen vga dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw antwoord gaat niet over een computer monitor, waarop je wel met VGA 1920x1080 kan halen. Dus deze opmerking snap ik echt niet.
Full HD wil zeggen dat deze televisies een nog hogere beeldresolutie hebben van 1920 x 1080 pixel (of beeldpunten) Deze tv's hebben tevens vrijwel altijd één of meerdere HDMI aansluitingen,welke geen probleem zou hoeven op te leveren i.p.v. via de analoge VGA aansluiting. VGA kan wel,maar in die situatie benut men dan geen Full Hd bereik qua kijkgenot.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is nee als je echt full hd wilt en je wilt de allerbeste uit je tv halen dan adviseer ik om een hdmi kabel te gebruiken.