Hoe kan ik een vastgelopen computer toch deformatteren, zonder de harde schijf te "vernietigen" ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Om een HD te kunnen deformatteren (met specialistische tools, als het al lukt, en dat kan waarschijnlijk alleen als een snelformat gedaan hebt) zal je ‘m eerst moeten (snel)formatteren. Maar ga er dan maar vanuit dat je dan al je data kwijt bent. Recoveren is voor experts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf pak dan een Win98 bootdiskette met ook het fdisk en format (W98-versie) commando erop, of stop de harddisk tijdelijk in een andere PC of sluit hem aan middels USB (met een SATA- of IDE- to USB adapter).
Let wel: je bent dan al je data kwijt.
je harde schijf overleeft het sowieso, tenzei dat de oorzaak van het vastlopen is (en dus is ie al kapot)

de bestanden op je schijf is een ander verhaal, er kan veel mis gaan bij vastlopen..

verder heb ik nog nooit van deformatteren gehoord, wel van defragmenteren en formatteren, defragmenteren zet alles netjes zodat je pc er snel bij kan, dit lost geen vastgelopen pc op.

je kan ook je schijf formatteren, maar dan haal je hem helemaal leeg (en moet je dus windows en alles opnieuw installeren en ben je alles kwijt).

wel zijn er besturingssystemen zoals ubuntu die van cd op kunnen starten, op deze manier zou je belangrijke bestanden eventueel kunnen redden voordat je je computer formatteert en opnieuw installeert.

bij twijfel: zoek een nerd in de buurt die weet wat ie doet.. succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een nieuwe harde schijf kopen (kosten slechts een paar tientjes) en Windows opnieuw installeren. Dan kun je de oude schijf nog steeds gebruiken, want die hoef je slechts als tweede hd in de computer aan te sluiten en kun je files daarvan kopiëren en vervolgens de oude schijf formatteren.
Als Windows niet meer werkt ben je meer tijd en energie kwijt om de fout eruit te halen dan om het systeem er opnieuw op te zetten.
Alleen, als je geen nieuwe schijf wilt/kunt kopen, dan is er een probleem als je gegevens op dezelfde partitie staan als je windows.
Dan zou je met hulp van een tweede pc aan de gegevens van de harde schijf kunnen komen.
Echter de gemakkelijkste oplossing is de bovenste. Leg wel even je drijvers paraat (als je nog XP gebruikt). Bij Win 7 zal het voorlopig ook zonder drijvers gaan. Die haalt Win 7 uit het internet...
Veel succes