Is een grote harde schijf van 1,5TB of 2TB voor het besturingssysteem wel handig, in vergelijking met een kleine van 150GB of 250GB?

Om alleen het besturingssysteem op te installeren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Eigenlijk gaat dat alleen maar tegenwerken, ik heb expres een wat kleinere "bootschijf" en een aantal grotere dataschijven. Bij het herinstalleren of installeren van een OS ben ik nu zo klaar. Als ik nu een 1,5TB grote bootschijf zou hebben zou ik daar toch weer bestanden en rommel op gaan zetten.

Als je met meerdere OS'en wil gaan experimenteren zou ik wel op zn minst 250GB aanraden en dan de schijf in tweeen partitioneren.

Als je budget het toelaat zou ik voor een SSD gaan deze zijn vrij duur (zeker per GB) maar geven een enorme prestatiewinst als je die als bootschijf gebruikt.

Toegevoegd na 1 dag:
Oh en technisch is een grote schijf sneller dit kan zeker zo'n 20-30 MB verschillen hoewel het in de praktijk altijd nog veel meer afhangt van de grootte van de bestanden, de plek op de HDD (eind/begin) en of het bestand netjes achter elkaar staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wellicht de 250 euro waard http://www.mycom.nl/Solidstate?gclid=CIS2wuH9lqgCFVU_3god5VA_ug maar is dit niet een product wat heel snel goedkoper word? dan is het even wachten wellicht lonend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herstel voor 100 euro heb je al een mooie http://www.mycom.nl/Product/OCZ-Technology-Vertex-2/OCZ-Vertex-2--60GB--25inch/285798
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die Vertex 2 is een van de meest bejubelde SSD's tot dat OCZ hem uit ging voeren met nieuwere geheugenchips de prestaties zijn toen flink gedaald. Ik zou die dus niet kopen. Jammer genoeg is de Vertex 3 alleen vanaf 120GB uitvoering en dus duurder dan 200 euro.

Andere antwoorden (6)

De prijzen van een 1,5 of 2 TB schijf zijn ontzettend laag. Via internet zijn ze al te vinden voor rond de 65 euro.

Het voordeel?

Ze zijn behalve groter ook veel sneller, er is namelijk bijna 10x zoveel data geperst op hetzelfde oppervlak.

Dus voor elk rondje dat zo'n schijf draait, heeft ie bij wijze van spreke al bijna 10x zoveel data gelezen.

Natuurlijk dat de snelheid niet 10x zo snel zijn, maar ze zijn wel degelijk veel sneller.

Dus ook voor een OS schijf heeft het voordeel dat alles veel vlotter werkt en opstart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een grote harde schijf betekent niet automatisch dat die sneller bestanden schrijft of leest hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegendeel!! Hij is zelfs langzamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het vergelijkt met een normale 150/250Gb tegenover de 1,5/2TB van tegenwoordig, mag je mij een schijf noemen van 1,5/2Tb die langzamer is dan zo'n 150/250GB schijf. Dan zijn ze wel degelijk sneller...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.tomshardware.com/charts/2009-3.5-desktop-hard-drive-charts/benchmarks,50.html Kijk en vergelijk zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een snel OS wilt hebben dan moet je gewoon een SSD halen. OCZ heeft de vertex 2 die supersnel is.
Geen enkele hardeschijf kan daar tegenop omdat een SSD geen seek time heeft, en dus een lekker snappy OS geeft en veel applicaties supersnel opstarten. http://www.mycom.nl/Product/Notebook-en-Netbook-Solid-State-Drive/OCZ-Vertex-2--60GB--25inch/285798 Deze kan je gewoon in een PC bowuen omdat er een bracket bijgeleverd wordt voor in een PC.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, als je iets moois wilt hebben neem dan die SSD (Solid State Drive dus). Die is niet 10% of 20% sneller maar kan echt de opstarttijd van je machine verkorten van zeg anderhalve minuut naar 15 seconden... Kijk maar eens op youtube bij ssd. Het kost wel wat extra centjes maar echt het maakt je computer zo vreselijk veel soepeler :) Snappy OS is right.
Nope. Zelfde als dat je op je zelf woont in een kasteel. Leuk, maar je hebt er niks aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen een besturingssysteem vraagt echt die capacitiet niet. Het ligt er helemaal aan welke data/ software je er nog meer op kwijt wilt en of deze om zo'n grote capaciteit aan geheugen vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee eigenlijk niet het is handiger je besturings systeem op een aparte (kleine) schijf te zetten.

en alles opslaan op een externe HD, die dingen kosten niks meer tegenwoordig. mocht je pc crashen ontkoppel je gewoon de hd en al je opgeslagen films en muziek zijn nog gewoon ok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe groter de opslag hoe langzamer hij wordt. Vergelijk het maar met een kamer vol boeken, of je hebt alleen de vloer vol liggen of je hebt de kamer tot het plafond opgestapeld met boeken, zelfde ruimte veel meer boeken. Alleen het zoeken ernaar neemt ook weer meer tijd in beslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een bron? De logica slaat namelijk nergens op, bij een hardeschijf wordt de de kamer niet groter de hardeschijf blijft gewoon 3,5Inch. De boeken in deze kamer worden veel kleiner. In dezelfde kamer passen dus veel meer boeken.
Als je met 1 stap normaal 10 boeken voorbij loopt loop je nu met 1 stap 100 boeken voorbij.
Je hebt dus veel sneller 100 boeken gezien. De zoektijd bij grote schijven zijn zijn wat hoger, maar de lees en schrijf tijden weer veel hoger. Dus moet je kijken naar het gemiddelde. En die zijn bij grote schijven nog steeds hoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het in jip en janneke taal uitgelegd, en als je naar pearl gaat koop een bril. Je antwoord komt op het zelfde neer!! In princiepe langzamer!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lees en schrijfsnelheden zijn veel hoger bij de 2TB schijf. De random read/writes als de schijf gefragmenteerd is alsnog hoger dan de 250GB ten opzichte van een 2TB schijf. Bij kopieer/knip en plak acties van een 2TB naar een 2TB is veel hoger dan een 250GB naar 2TB schijf. Oftewel de 2TB schijf wint ondanks de iets hogere acces time op alle vlakken van de 250GB. Daarnaast zijn ze stiller, zuiniger en sneller dan een 250GB. Dus snellere schijf betekent uiteindelijk ook een sneller OS.
Als je een bron kan tonen dat jouw verhaal bevestigd, dan krijg je pluspunten van me, want dan heb ik weer wat nieuws geleerd.
Een grote HDD is vaak sneller en die kan je altijd nog partitioneren