Na een nieuw besturingsprogramma te hebben geinstalleerd is het geluid een stuk slechter. Kan ik hier wat aan doen?

Op deze laptop stond eerst Windows XP Professional Edition. Nu heb ik er Windows 7 op geinstalleerd.

Nu is de geluidskwaliteit ineens een stuk slechter. Ik hor tijdens het geluid steeds een soort licht gekraak.

Kan het zijn dat ik nog een driver moet installeren of zoiets? Iets wat met het installeren van het besturingsprogramma is verwijderd.

Wat zou ik dan moeten installeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

waarschijnlijk heb je niet de goede driver geïnstalleerd, als je een oudere laptop hebt bestaat de kans dat er voor je soundcard geen echte Windows 7 driver is, je zult je dan moeten behelpen met een vista driver, dat gaat vaak goed maar vaak ook niet. Zijn beide besturingssystemen 32 bits? Zoek eens bij de fabrikant van je laptop of er Windows 7 drivers zijn voor je laptop of probeer te achterhalen welk moederbord er in je laptop zit, dan kun je drivers zoeken voor dat moederbord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vierenzestig, bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik meen dat windows XP altijd 32 bits is?! de windows 7 die ik nu heb is 64 bits. Zal daar een probleem zitten? Mijn laptop is van het merk XXODD, dat merk is vorig jaar failliet gegaan volgens mij. Weet dus niet of daar nog drivers van te krijgen zijn. Hoe kan ik er achter komen welk moederbord er in mijn laptop zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Windos XP is er ook in 64 bits, maar veel minder algemeen dan bij Windows 7. Je kunt HWinfo32 downloaden en installeren. Dat is een diagnose programmaatje dat meestal wel ziet welk moederbord je hebt. Even zoeken en kijken hoe het werkt, echt moeilijk is het niet, bij summary staan de gegevens van je processor, videokaart, geheugen en moederbord. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een handig programma'tje! Bedankt! Ik hoop dat je me nu nog even verder wil helpen?! ;-) Ik zie via dat programma nu 2 dingen.
Audio Adapter:
SiS high definition audio controller High definition audio codec:
RealTek ALC662 Naar welke van deze dingen moet ik nu zoeken? Alvast bedankt en groetjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer de realtek alc662 driver te vinden voor windows 7 64 bit. Heb je moederbord ook kunnen vinden ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Motherboard model: clevo m7x0S
motherboard chipset: 671/672 + 968
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een driver installeer klinkt het geluid vervolgens alleen maar slechter! Volgens mij heb ik toch echt de goeie driver gevonden. Waar kan dit aan liggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hier een driver pakket gevonden dat zou moeten werken http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CZG8ZA4W74VD.rar wel voor en na het uitpakken even scannen op virussen zoals je altijd moet doen met bestanden van vreemden :) . Je kunt het beste voor je dit pakket installeert eerst je audiokaart deïnstalleren. Ik hoor graag of dit uitkomst biedt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook die werkt helaas niet.
Ik heb, zoals je vertelde, eerst het oude stuurprogramma verwijdert. Daarna de driver van jouw link geïnstalleerd. Het geluid dat ik toen kreeg had nog meer kraak dan daarvoor. Vervolgens heb ik de computer nogmaals opnieuw opgestart, heb ik de driver weer verwijdert. Daarna ging windows zelf weer een stuurprogramma installeren omdat er immers niets meer was. Toen kreeg ik weer het geluid met de lichte kraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je naar het luidsprekertje gaat rechts onderin, daar met rechts klikken en dan volume mixer openen. Staat soms iets op maximaal ? Dan is dat gekraak oversturing. Het beste kun je alles maximaal op 3 kwart zetten, niet hoger, lager is beter. Heb je er al een hoofdtelefoon op aangesloten om uit te sluiten dat het je luidsprekers zijn ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voordat ik aan m'n lerarenopleiding begon heb ik een jaar theatertechniek gestudeerd. Dit waren idd 2 dingen die ik vanuit m'n lessen geluidstechniek meteen gechecked heb. ;-) Met koptelefoon is er ook gekraak(en geloof me... mijn koptelefoon is van topkwaliteit :P), en de metertjes staan idd al op driekwart. Ik begin bijna te denken dat m'n geluidskaart niet sterk genoeg is voor windows 7. Dit omdat er immers eerst XP op de laptop stond. Zou dat kunnen? Nogmaals bedankt dat je me zo met raad en daad terzijde staat! weltrusten alvast ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat de driver niet optimaal is voor Windows 7 en er geen betere driver is. En wat hoofdtelefoons betreft, ik heb 1 duurdere van AKG en twee goedkopere van Sennheiser en Philips. De Philips vind ik toch echt een stuk beter klinken dan de andere twee, en die was nog geen 30 euro. Zeker op iets als een mp3 speler met flac bestandjes klinkt deze erg goed, alleen het draagcomfort laat wat te wensen over, daar is de Sennheiser weer beter en die gebruik ik dan ook bij lange radio-uitzendingen, de AKG irriteert ook heel snel, en dat voor een ding van 150 euro. Maar goed, daar wordt je kraak niet minder van, ik denk dat het probleem misschien ligt in dat je laptop niet echt geschikt is voor 64 bit, je zou dan nog Windows 7 32 bit kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt! ;-) Ik ken het verhaal. Heb een zeer goedkope koptelefoon van de action! Maar toch is deze qua draagcomfort en geluidskwaliteit de beste die ik ooit heb gehad! Prijzen zeggen idd soms niet alles. Nee precies, Dat m'n laptop er niet helemaal geschikt voor is was ook een beetje wat ik bedoelde. Ik heb alleen geen CD met windows 7 32-bit. Dus zonder een hele hoop geld uit te geven, valt dat dan niet meer te veranderen denk ik. Of wel?

Andere antwoorden (1)

Dat ligt eraan wat voor geluidskaart erin je computer zit, maar kijk eens bij Apparaatbeheer welke geluidskaart erin zit en zoek daar dan een Windows 7 driver voor.