Waar dient een videokaart in een laptop precies voor? En hoe groot moet je videokaart zijn voor photoshop of autcad?

Ik moet werken in Photoshop, illustrator, sketchup, autocad en nog een paar van dit soort programma's. Hoe groot en wat voor type moet mijn videokaart dan zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
2K

Het beste antwoord

Een videokaart regelt al het grafische gedeelte in je laptop. Een gemiddelde kaart in nieuwe laptops voldoet, (het programma werkt er op) maar mocht je snel willen switchen tussen deze programmas als ze te gelijk aanstaan kun je het beste een kaart nemen met dedicated geheugen, wat betekent dat het geheugen niet van het werkgeheugen af wordt gehaald, en geen andere onderdelen er mee belast. Bijvoorbeeld de Ati Mobility 4570 met 512MB geheugen, of de NVIDEA GFORCE 9600. Wat verder zeer belangrijk is als je alle programmas tegelijk wilt draaien dat je minimaal 4GB aan werkgeheugen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, XP kan maar 4GB geheugen adresseren... dat is inclusief het video geheugen bereik... Voor Photoshop is een 128 MB grafische kaart meer dan voldoende.

Andere antwoorden (3)

De werking van een videokaart in je laptop is hetzelfde als een videokaart in een gewone pc.

Kijk je naar je monitor dan kijk je eigenlijk naar het videogeheugen.
Als je goed kijkt dan zie je puntjes en elk puntje is weer een deel van het videogeheugen.
Afhankelijk van de hoeveelheid kleuren neemt elk punt 1, 2, 3 of 4 bytes in beslag.
Dit geeft het volgende schema

1 byte, 8 bits > 256 kleuren
2 bytes, 16 bits > 65.536 kleuren
3 bytes, 24 bits > 16.777.216 kleuren
4 bytes, 32 bits > eigenlijk ook 16.777.216 kleuren maar met werkt met een verzadigingsfactor.

De videokaart werkt ongeveer als volgt.

Aan de ene kant wordt er data IN het videogeheugen gestopt en aan de andere kant wordt het uitgelezen en naar de monitor gestuurd. Simpel gesteld maar daar komt het wel op neer.

De GPU (Graphic Processor Unit) doet hetzelfde als je 'gewone' CPU (Central Processing Unit) alleen handelt de GPU alleen videobewerkingen af.
Je driver stuurt de GPU aan met instructies die de GPU gebruikt om die bewerkingen uit te voeren. Zo wordt de CPU dus ontlast en dus wordt je systeem sneller.
Dat verklaart dan ook waarom je beeld meestal niet goed is als je de verkeerde driver gebruikt.
Wat voor de ene GPU betekent 'alle pixels 1 naar links' kan voor een andere GPU weer betekenen 'maak het scherm zwart'.

Combineer je de getallen met je resolutie dan kom je op aanzienlijk minder geheugen uit dan je op het eerste gezicht nodig zou hebben.
Het videogeheugen bestaat echter uit een aantal pagina's / schermen en de GPU voert alvast berekeningen uit met de schermen die nog moeten komen.
Als een scherm klaar is dan geeft de GPU dit vrij en kan het afgebeeld worden.
Zou je dus slechts ruimte voor 1 scherm hebben dat zie je duidelijk de opbouw. Bij meer geheugen loopt het dus allemaal veel vloeiender, vandaar.

Wat betreft het werkgeheugen in je laptop / pc, meer geheugen heeft geen zin als het toch niet gebruikt wordt.
Maar het zit ook niet in de weg als je het er wel in zet.
Kwestie van systeemeisen bekijken, uitproberen en de ervaringen van anderen eens langslopen.

Voor de programma's die je opsomt hoef je geen supersnelle videokaart te hebben. Hopelijk duidelijk na mijn uitleg.
Bij foto's bewerken of tekenen is het de CPU die het meeste werk verzet en niet de GPU.
Bij realtime spellen is dat natuurlijk heeeeeel anders. Daar geldt dat hoe sneller je videokaart, hoe beter (en dus duurder).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een videokaart zorgt ervoor dat wat je op je PC doet op je scherm kan zien. Hoe meer wisselende beelden, hoe meer geheugen je videokaart nodig heeft. Hoe sneller het beeld wijzigt, hoe sneller je kaart moet zijn.

Autocad en Photoshop hebben wenig wisselende beelden (in vergelijking met computerspelen en filmbewerking), dus is een kleinere videokaart (128-256 MB) meer dan voldoende. Wel een videokaart met 'eigen' gegeheugen nemen, anders wordt het normale geheugen van je pc meer belast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een videokaart regelt de kleur en nou ja het beeld. hoe groot die moet zijn voor photoshop of autocad? nou ik kan u niet de versie vertellen (bijv. nvidia 9600 gt die ik zelf gebruik. niet in een laptop.) meestal kost zo'n laptop dan 700 a 800 soms 500 euro.