Een usb stick van 8 GB, is nooit volledig 8 GB. Hoeveel dan wel?

Ik heb me laten vertellen dat een usb stick van 8 gb , je daarvan nooit de volledige 8 gb kunt gebruiken. Hoeveel dan wel? 7 GB?

k heb een filmpje op de harde schijf staan van 6,45gb nou wil ik die op een usb stick van 8gb zetten maar dat wil niet. De usb stick is helemaal leeg en geformatteerd. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
4.5K

Antwoorden (6)

Je kunt met "eigenschappen" de capaciteit opvragen van de USB-stick. Dan zie je ook hoeveel er nog vrij is en of het bestand er nog op zou passen. Er wordt bij elk opslagmedium een klein deel gebruikt voor de index, maar dat is verwaarloosbaar tov de totale ruimte. De film zou er dus zeker op moeten passen. Wat is de foutmelding ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kun je zien op je computer. Ga naar de stick en klik op eigenschappen of iets dergelijks. Het zal zo'n 7,8GB zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt door marketing

er zijn 2 manieren van meten van geheugen grote

Per 1000 (marketing)

Per 1024 (Computers)

als het echt 8 GB moet zijn zal de werkelijke grote

1024 * 8 = 8192

jou`n usb stick van 8 GB is waarschijnlijk

8000 mb / 1024 = 7,813 GB

Je moet ook nog even rekening houden dat er een deel word vastgehouden voor het bestandsysteem.

Dus je houd denk ik zo`n 7,5 a 7,7 GB aan opslag over

Formateren is niet hetzelfde als alles selecteren en verwijderen.

Als je het goed hebt gedaan vind ik het toch vreemd waarom het niet past.

Formateer de usb stick nogmaals maar dan met een NTFS systeeem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die opm over NTFS is een goeie, want bij FAT32 is er een max. aan de bestandsgrootte ( 4 GB ?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet helemaal wat je zegt. Zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/verschilt-tussen-kilobyte-kibibyte.157252
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Max van FAT32 = 2TB FAT32 heeft de volgende voordelen tegenover FAT16:
1.FAT32 kan met grotere harde schijven (max. 2 terabyte) werken dan FAT16 (max. 2 GB).
2.In FAT16 zijn er maar 512 entry’s (ingangen) mogelijk in de hoofddirectory. Met lange bestandsnamen die meerdere entry’s innemen kan dit al snel problemen geven. Daarom wordt de hoofddirectory in FAT32 opgeslagen zoals een gewone directory, zodat er een onbeperkt aantal entry’s in kunnen.
3.FAT32 gebruikt kleinere clusters, zodat er minder slack is. Dit is vooral van belang voor grotere schijven. Op een schijf van 2 GB kun je bijvoorbeeld gemakkelijk 200 tot 300 MB winnen met FAT32 (dat is 10 tot 15%).
4.De beide FAT-tabellen staan niet meer in het begin van de schijf, zodat ze minder snel beschadigd worden. http://nl.wikipedia.org/wiki/FAT32
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de max voor de grote van de schijf, compris heeft het over de grootte van een enkel bestand en die zit rond de 4GB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord is helemaal goed +
een deel van het geheugen is al in gebruik door andere dingen die er op staan, je hebt nog 7,6 gb over ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de logica van de makers van opslagmedia is een gigabyte gelijk aan duizend maal duizend maal duizend bytes; 10^9 oftoewel 1000000000 bytes. Voor de andere computerlui is een giga gelijk aan 1024 maal 1024 maal 1024 bytes; oftoewel 2^30 (1073741824 bytes.) Die 8GB opslag wordt daardoor gerapporteerd als circa 7,5GB. Maar in beide gevallen gaat het om 8000000000 bytes.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bovendien neemt een file meer opslagruimte dan de grootte van de file zelf. Ook de naam van de file moet bewaard worden en het systeem moet ook bijhouden waar op de stick de file staat, in welke volgorde die staat opgeslagen, en nog zo wat aan overhead.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je usb stick moet je formatteren als NTFS. Standaard is het FAT32, en dan kun je geen bestanden groter dan 2 GB er op plaatsen.
Ga naar deze computer en doe rechtermuisknop eigenschappen.
Daar staat ergens een optie dat je kan formatteren naar NTFS. Dan past je film er wel op.
Kimath
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Ah, bedankt voor de toevoeging. Ik wist niet meer precies wat het getal was :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze dame weet veel van computers af :D
Kimath
12 jaar geleden
haha, dank je :P