Wat heeft een laptop met 2 harde schijven voor nut?

Ik heb een laptop met 2 harde schijven, en ik zat er over na te denken om programma's te verwijderen van de schijf waar ze nu op staan ( namelijk de schijf waar ook windows 7 op is geinstalleerd) en dan de programma's te installeren op schijf D (de lege hardeschijf) maar ik weet niet zeker of dat handig is en of m'n laptop daar sneller van wordt.
Ook staan bibliotheken ook al in schijf C dus dat betekent dat alles op schijf C staat. wat moet ik met schijf D?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
6.5K

Antwoorden (9)

Als je laptop vastloopt en je hebt alles op D staan ben je het niet kwijt, een soort van back-up.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat je laptop geen twee harde schijven heeft. Het zijn twee partities op één schijf. Het ziet er echter wel uit als twee schijven. Het maakt kwa snelheid weinig uit wat je waar neerzet. Houd er wel rekening mee, dat als je C-partitie te vol wordt je laptop trager gaat werken omdat hij zijn virtuele geheugen niet meer kwijt kan. En er staat waarschijnlijk een recovery op D:. Daarmee kun je je laptop weer in nieuwstaat brengen.
escape
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Nee. Ik heb ook een laptop met twee schijven. Elk van 750 Gb. Dat is écht geen enkele schijf van 1.5 Tb.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoe weet je dat, als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja t is inderdaad een partitie en er staat ook een map op schijf D met een hele lange rare naam en een slotje, waarschijnlijk is dit die recovery. Maar als ik op deze map klik dan staan er 2 bestanden met de naam mrt en mrtsub , ik kan deze bestanden niet openen, want ik heb geen toegangsmachtiging. Weet jij wat ik hier mee moet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jeroen:
Als je een bestand niet kan openen, dan:
1. Of je bent ingelogd op de laptop als zijnde een gebruilker die geen admininistrator rechten heeft;
2. Of het betreft een bestand die in gebruik is;
3. Of het is een systeembestand waar je vanaf dient te blijven onder normale omstandigheden. In dit geval: mrt = Malicious Removal Tool. Dat is inderdaad een systeemonderdeel van Windows waar je niet aan dient te komen (hooguit uitschakelen en de security zelf GOED regelen; maar dat uitschakelen doe je via services.msc en niet via de Windows-verkenner).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik bedoelde Malware Removal Tool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Houd er wel rekening mee, dat als je C-partitie te vol wordt je laptop trager gaat werken omdat hij zijn virtuele geheugen niet meer kwijt kan" Volgens mij krijg je dan duidelijke (fout)meldingen op je scherm. Nl. iets in de trend van: 'Windows kon geen ruimte toewijzen voor de swapfile. Maak schijfruimte vrij.'. Dit is zeker niet de letterlijke melding, maar zoiets. Zo lang die meldingen niet verschijnen, heb je volgens mij normaal gesproken altijd nog genoeg schijfruimte vrij voor het virtuele geheugen.
escape
12 jaar geleden
@mmm: Nee dat is helaas niet zo. Er is een 'grijs' gebied waar Windows nog niets zegt maar wel trager gaat werken. Als je het echt heel bont maakt en veel toepassingen opent kun je 'out of virtual memory' krijgen. Zover moet je het niet laten komen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Vroeger had Windows de mogelijkheid om in te stellen dat het wisselbestand (swapfile) een vaste grootte moest hebben. Dan zou je eerder een "disc full" krijgen (maar dan *niet* ten gevolge van teveel open programma's of een vollopend wisselbestand) dan een "out of virtual memory". Bestaat die mogelijkheid (vaste grootte voor het wisselbestand) nog steeds in Vista/7?
De c schijf is eigenlijk je werk schijf dus alle werk programma,s kunnen het beste op de c schijf
alles wat je aan bestanden maakt en verzamelt kan je altijd het beste op de D schijf zetten
het liefst gewoon een kopie maar als het films of grote bestanden zijn dan is het beter deze na bewerking of downloaden rechtstreek naar D schijf te zetten.
zodat als er iets fout gaat met je c schijf (het werk gedeelte van je schijf) je altijd je gemaakte bestanden nog hebt.
bovendien omdat je c schijf de werkschijf is zijn daar altijd veel lees en schrijf bewegingen en dat heb je dus niet op de D schijf.

Je kan in principe wel programma op de d schijf zetten
maar erg handig is dat nooit omdat sommige programma bij een update er van uitgaan dat er iets op de c schijf staat en dus moet hij tijdens werk commando altijd iets van 1 schijf en dan iets van de andere schijf moet halen
vooral dingen als DLL files die je in principe nergens anders neer zet dan in system dir etc
dus het kost je snelheid
in principe moet je er ook rekening mee houden dat je dan wellicht een c en d schijf hebt maar dat deze in principe toch op 1 fysiek harde schijf staan
De kans bestaat dat als er iets mis is met je C schijf dat ook je D schijf de geest geeft
maar zolang het een software data fout is en niet een fysiek kras o.i.d dat je D schijf er altijd nog is
hoe minder schrijf bewegingen op je d schijf hoe kleiner de kans dat daar iets fout gaat
dus mooi op c laten
en als je ruimte gerbrek op C: hebt kan je beter iets afsnoepen van D door een partitie vergroting
dan programma,s op D zetten dat heeft mijn inziens altijd voorkeur
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar mijn bestanden staan in bibliotheken en bibliotheken van windows 7 staan ook op schijf C dus dat is wel onhandig, tenzij je bibliotheken kan verplaatsen naar schijf D, kan dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe doe je zo'n partitie vergroting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En eigenlijk zeg je dus dat ik zo min mogelijk met D moet doen maar was t dan niet slimmer geweest als schijf D ook schijf C was? Schijf D is ook zelfs nog ietsje groter dan schijf C.
capthavoc
12 jaar geleden
Je kan na verloop van tijd dingen uit de bibliotheek halen en verplaatsen naar D via knippen en plakken je kan natuurlijk ook kopieen maken maar na verloop van tijd is het gewoon weg wel handig om bestanden die je niet meer gebruikt van de C te verwijderen
op de bewaar schijf D
of als je zaken download in de optie van je download proggie gelijk een verwijzing naar de D schijf te maken, naar en desbetreffende map op D is dan wel het handigste ik hou deze regel gewoon aan bewaar bestanden naar D
films en ander bestanden die je niet meer bewerkt of dagelijks gebruikt naar D
bestanden die je nog moet bewerken of veranderen o.id
gewoon in de bibliotheken mp3 laat ik meestal wel op de C die zijn niet zo groot

en werkende programma altijd op C
Geen kan D gebruiken voor een back-up en een dualboot installatie. En het is natuurlijk meer geheugen^.^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dualboot installatie precies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betekent t trouwens ook dat als je bestanden op Schijf D zet dat de computer daar niet trager van wordt? (t is een mini laptop :) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C kan je net zo goed voor dual boot gebruiken. Van bestanden op een schijf zetten wordt je systeem in de regel niet trager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrTomaat: inderdaad. Alleen als je harddisk echt zo goed als VOL zit, kan je problemen krijgen. Zo lang je nog een gigabyte of 10 vrije schijfruimte overhoudt, is er niks aan de hand.
Je bent flexibeler in het indelen van je gegevens op de hardeschijf.
Zo heb ik in het kader van 'mogelijke' virusinfecties mijn HDD ook opgedeeld. Nu heb ik 1 Windows partitie, waarop ik ook ALLE executables op heb staan.
Deze is eenvoudiger maandelijks te backuppen (partitiebackup) en mocht ik een virus hebben, dan zal alleen deze partitie geinfecteerd kunnen worden.
De 'data' op de andere partities blijven zo zonder problemen. Ook als ik extreem de hdd op de windows partitie moet formatteren.

Uiteraard maak ik van elke partitie maandelijks een backup.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wacht ik lees nu je laatste zin, ik laat het verhaal toch maar staan misschien waardevol voor iemand anders. Volgens mij is het backuppen op een partitie een schijnveiligheid. Een virus kan in principe ook bestanden op een andere schijf/partitie beschadigen, en als een HDD fysiek kapot gaat gaan alle partities kapot. Ik gebruik zelf een externe HDD en zelfs dat is nog maar een schijnveiligheid eigenlijk moet je je back-ups op een andere plek dan je eigen huis bewaren (brand/vocht/natuurramp etc).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigen ben ik nog extremer, want ik bewaar de Laatste 2 backups welke apart staan op een externe HDD. Die twee HDD's zijn normaal opgeslagen in een brandwerende documentenkluis. Mocht de virus zich toch al hebben gezeten in de laatste backup. Heb ik nog een oudere backup van 2 maanden geleden. Anders ben ik een sukkel.
Je PC zou daar inderdaad IETS sneller van kunnen worden, als het daadwerkelijk twee verschillende fysieke schijven zijn. Want dan kan Windows bijv. een programma openen van de D-schijf en TEGELIJKERTIJD een systeembestand op de C-schijf openen. Als je maar één schijf hebt die is opgedeeld in een C- en D-partitie, of als alle bestanden op C staan, gaat dit echter niet op: dan moeten die 'open-bestand' instructies ACHTERELKAAR gedaan worden.

Zelf heb ik meerdere schijven in mijn PC. Hoe meer zaken je tegelijkertijd draait: hoe meer nut 't heeft om meer schijven te nemen. Dan kan de diskload verspreid worden over meerdere schijven.
Bijv: schijf 1: Windows. Schijf 2: documenten/muziek/films. Schijf 3: draaiende torrents. Schijf 4: draaiende magnets.

Verder kan je een tweede fysieke schijf mooi gebruiken voor backups. Als de eerste schijf met je documenten dan stuk gaat, dan gaat (meestal) niet de tweede schijf óók stuk. (Tenzij je te maken hebt met zaken als blikseminslag, overstroming, etc.)
(Dan moet je natuurlijk wel regelmatig backups maken van je eerste schijf naar je tweede schijf. Dit kan ook automatisch en gratis, bijv. met Cobian backup.)

Een ander nut van een extra schijf is: je kan makkelijk(er) met Ghost-systeembackups werken (dan kan je ook Windows in 15 minuten weer helemaal schoon terugzetten, in de configuratie die je zelf wilt, i.p.v. de kale fabrieksconfiguratie). Dan verdient 't wel voorkeur je documenten ook op die 2e schijf te zetten. Anders krijg je hele grote systeembackups. Dus dan wil je ook graag een derde schijf, zodat je daar backups kan maken van je documenten die op je 2e schijf staan.
Voor mijzelf is drie schijven in een PC eigenlijk dan ook het minimum. Maar pas als een laptop vier schijven kan herbergen, zal ik een laptop aanschaffen :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt twee schijven in je laptop hebt, kan je een RAID1 maken. Daar wordt hij wel snel van, en je hebt ook automatisch altijd een backup zeg maar.

Lijkt me sterk dat je trouwens twee schijven hebt in een laptop. Ik geloof dat alleen alienware er wel eens eentje gemaakt heeft, een laptop met twee schijven, speciaal voor bovenstaand doel.

Waarschijnlijk heb je gewoon twee partities. Dat kan handig zijn om de boel een beetje te ordenen, maar verder schiet je er niets mee op. Het blijft een schijf met een leeskop.

Ik gebruik(te) onder windows een partitie voor Windows + programma's en een andere voor data en dergelijke. Daarmee voorkom ik dat de Windows partitie plotseling helemaal vol is en de computer niet meer kan booten omdat de opstartpartitie vol is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
In een laptop wordt de zaak zeker niet sneller van een RAID configuratie, aangezien je geen hardwarematige raidcontroller hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die alienware zat dus een hw raidcontroler. Ik draai veel servertoepassingen op computers met op softraid. Nauwelijks minder performance dan een hardware raidcontroller. Dat is echter allemaal geen windows ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Acer 7720G heeft 2 fysieke harde schijven. Ik heb 'm zelf :)
Met een 2 de schijf heb je meer opslag. verder is het handig om b.v. je documenten en foto's op de D schrijf te zetten. b.v. bij het formateren van C blijft op D allles staan.
snelheid haal je door het werkgeheugen van je laptop maxiaal te vullen en verder je C schijf, regelamatig op te ruimen en te deframenteren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op elke computer die ik ooit bezat heb ik met meerdere partities gewerkt. Je kunt b.v. een Systeem en een Data partitie hebben. Al je programma's stel je dan zo in dat ze hun gegevensbestanden, documenten, muziek, films, foto's etc. op de Data schijf plaatsen. Het biedt grote voordelen:

1) Windows/Mac OS/het systeem en alle programma's blijven veel langer sneller opstarten in vergelijking tot 1 schijfpartitie waarbij alles op een gegeven moment (letterlijk) door elkaar komt te staan. De schijf moet dan heel veel zoeken waar alle staat.

2) De schijffragmentatie kun je beter beheersen. Bij een volledige defragmentatie ben je zelfs nog veel sneller klaar als je de hele inhoud van de Data schijf overzet en weer terugzet.

3) Backuppen wordt overzichtelijker, eenvoudig de hele dataschijf copiëren is ook al afdoende.

Een ander nut van een 2e partitie kan zijn als hij tevens als opstartpartitie dient. Je kunt dan op een 2e partitie een ander besturingssysteem installeren, zoals ik op mijn Mac's zowel Mac OS als Windows 7 heb staan (voor de evt. Windows-only programma's).
Of je kunt zélfs een tweede versie van de besturingssysteem hebben en die exclusief met slechts enkele applicaties voorzien. Je hebt dan het voordeel dat die partitie heel bedrijfszeker en supersnel is. Dit principe gebruik is ook al jaren naar tevredenheid.