Word mijn CPU te warm?

Mijn CPU i7-4771 3,5 GHZ, word rond de 70 graden als ik bezig ben met het aanmaken van een Veracrypt Volume. Nou weet ik niet precies wat de max temperatuur is.

Is 70 graden normaal voor een i7-4771, tijdens het aanmaken van een Veracrypt volume?

8 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Encryptie is een rekenintensief klusje, ik denk daarom dat die 70ºC niet schrikbarend hoog is... Ik heb een 4770K en die wordt geregeld 85ºC bij encoding van video. Veel meer dan 85 moet het overigens niet worden, want bij 90ºC sluit de i7 proc wegens zelfbehoud automatisch uit(soms zelfs met een BSOD)

Toegevoegd na 5 minuten:
Lees overigens net dat max operating temperatuur voor die 4771 precies 72ºC is. Zie: http://www.cpu-world.com/CPUs/Core_i7/Intel-Core%20i7-4771.html

Kennelijk is mijn 4770K wat toleranter...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eric1993
8 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x Ik vond het ook vreemd toen ik die 72 graden zag. Maar dat betekend dat mijn CPU dus echt net op het randje is. Of de max temperatuur op die site klopt niet.
Eric1993
8 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x De CPU is nu zelfs 75 graden en alles werkt gewoon normaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x Ook jouw 4770k kent die temperatuur http://ark.intel.com/nl/products/75123/Intel-Core-i7-4770K-Processor-8M-Cache-up-to-3_90-GHz TCASE 72.72°C Dat is niet de waarde waarbij uitval plaatsvind, maar waarbij Intel wil dat jij er onder blijft zodat zij kunnen garanderen dat je lang plezier van je CPU hebt. Als jij (Eric) zegt dat alles normaal werkt dan kan dat heel goed. Uiteindelijk zullen de echte problemen pas ontstaan bij 95 graden en hoger (je kan ergens in je BIOS ook nog de veiligheid uit de processor halen, en dan brand hij gewoon kapot als het zover zou komen. Maar ondanks dar moet ik zeggen dat ik al de hierboven genoemde temperaturen wat hoog vind. Zelf even getest en kom met een CPU "stresstest" (hyper pi) niet boven de 65 graden uit (en dat is met een lichte overclock) en idle zit ik ~40 graden. Dat is op een i5 3570k. Hebben jullie de meegeleverde koeler erop zitten, of hebben jullie er een andere koeler op gezet? Heb er zelf zoiets
http://tweakers.net/pricewatch/348146/scythe-mugen-4-pcgh-edition.html opgezet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb zo'n Scythe koeler erop gezet omdat ik de fan die bij de CPU wat 'flimsy' vond...(van die plastic bevestigingspootjes weet je wel?)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"De CPU is nu zelfs 75 graden en alles werkt gewoon normaal." Maak je geen zorgen, je hebt 'm niet OC'ed (met meer voltage) dus je CPU frequentie zal met speedstep naar beneden gaan als de temp niet bedwingbaar blijft... ergens bij 90 graden begint dat speedstep mechanisme... vroeger met de eerste gekoelde CPU's(Pentium 2/3) kon je die nog naar de eeuwige jachtvelden helpen door overbelasting, nu zitten er zelf-beschermde mechanisme ingebouwd.
Eric1993
8 jaar geleden
@MrTomaat Ik heb de meegeleverde koeler erop laten zetten. Ik heb wel vaker gelezen dat die dingen "pruts" zijn. Maar waarom zou Intel een pruts koeler erbij leveren? Het hoort toch gewoon zn werk goed te doen neem ik dan. Bij normaal gebruik (surfen, muziek luisteren) blijft de CPU rond de 40 graden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Maar waarom zou Intel een pruts koeler erbij leveren?"
Nou het is aan Intel alles gelegen om jou zoveel mogelijk CPU's te verkopen... :-) Zie het als de gereedschap die je bij je auto krijgt, is ook geen topspul...