Hoe weet je of een videokaart past?

Na een eerdere vraag is duidelijk dat ik mijn nvidia gforce 7300 niet kan upgraden naar 9800, ivm voeding. De 9500 kan, qua voeding, wel.

Maar nu is de vraag: hoe weet je of je moederbord het aankan?

Ik heb een winfast 6100M2MA

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
7.9K

Het beste antwoord

Je moet eerst kijken of jou moederbord de aansluiting van je videokaart ondersteund.

- PCI - Peripheral Component Interconnect wordt bij moderne systemen niet meer gebruikt om videokaarten op aan te sluiten. Wel worden PCI slots (sleuven) nog gebruikt om andere kaarten in te steken, zoals geluidskaarten, netwerkkaarten en tv-kaarten. Ze zijn vaak creme wit gekleurd en je vindt er een aantal op elk moederbord. PCI videokaarten worden niet of nauwelijks meer verkocht. (Verwar PCI niet met PCI-Express, zie onder). De PCI sloten delen een verbinding naar de processor en naar het geheugen. Door deze verbinding (de "PCI bus") past 133 Mb per seconde.

- AGP - Accelerated Graphics Port is de opvolger van PCI en biedt meer 'bandbreedte' dan PCI. Meer bandbreedte wil zeggen dat er meer data tegelijk door de verbinding tussen moederbord en videokaart kan. Een AGP slot is vaak donkerbruin en wordt uitsluitend gebruikt voor het aansluiten van videokaarten. De AGP poort heeft zijn eigen verbinding met de CPU en het geheugen en hoeft zoals bij PCI de verbinding niet te delen met andere apparaten. De AGP bus werkt op 66Mhz, waar PCI slechts op 33Mhz werkt. AGP werkt dus twee keer zo snel. Doordat er per kloktik meerdere keren data verstuurd kan worden is deze bandbreedte opgeschroefd naar maar ruim 2 Gigabyte per seconde (AGP8x).

- PCI-Express is een serieële aansluiting, waar PCI en AGP beide parallel zijn. PCI-Express is een schaalbare aansluitmethode die nie alleen voor videokaarten ontworpen. Schaalbaar wil zeggen dat er PCI-Express aansluitingen van verschillende snelheden mee gemaakt kunnen worden. Er zijn momenteel PCI-Express x1, x2, x4, x8, x12, x16 en x32 slots mogelijk. Op moderne moederborden vind je tegenwoordig een PCI-Express x16 aansluiting voor de videokaart. Deze zorgt voor een bandbreedte van 4 Gigabyte per seconde in beide richtingen. PCI-Express maakt het mogelijk om met twee videokaarten tegelijk te werken. Een optie voor de grafisch artiest of de die-hard gamer die echt niets aan prestaties wil inleveren. Moederborden met twee PCI-Express x16 sloten worden aangeduid met SLI (Scalable Link Interface).

Als jouw Gforce 7300 bijvoorbeeld een AGP aansluiting heeft moetje opzoek gaan naar een videokaart met een AGP aansluiting (Wat lastiger is omdat AGP "oud" is).

In het kort: AGP is sneller dan PCi. PCi-e is sneller dan APG.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jammer dat je voeding niet genoeg is. Als je even naar de link kijk zal je zien dat de 9800 en 9500 alle twee in je mobo passen want je moederboard heeft een pci x16 aansluiting en geen AGP. De 7300 is namelijk ook niet in AGP dus dat zit wel knor. Verder kan je moederboard het wel aan.