Kan ik m'n Intel Pentium 4 vervangen door een snellere processor

Of is het dan gelijk nodig dat ik er een helemaal nieuw moederbord in stop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.3K

Het beste antwoord

hangt er van af wat voor processor je nu hebt en wat voor moederbord. Als je een 2 ghz processor hebt en je moederbord is 478 en kan een 3 Ghz processor aan, en je kunt er goedkoop aankomen, dan is het zeker de moeite waard. Maar heb je een moederbord die dat niet aan kan of al een processor die ver boven de 2 GHz zit, dan heeft het niet zoveel zin. Je zou dan een upgrade set kunnen kopen met moederbord, video, geluid, lan onboard, processor en geheugen voor iets van 150 euro, dan ben je doorgaans een stuk sneller dan een pentium 4. Je kunt op een modern moederbord meestal maar 1 oude harde schijf en dvd speler aansluiten (ide), de overige aansluitingen zijn van het modernere type sata . Ook een agp videokaart kan meestal niet op een modern moederbord, maar onboard video is tegenwoordig een stuk beter dan de oude doorsnee agp kaarten van 8 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het ligt eraan wat voor processor je erin wilt doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal, als je echt flink sneller wilt worden, zul je ook het moederbord moeten vervangen. Dat is namelijk maar gemaakt voor een bepaalde range aan processoren.
Je zou even in de handleiding kunnen kijken wat de snelste is die op jouw moederbord past en kijken of je die kunt en wilt kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een stap vooruit wilt is vervangen van het moederbord een eerste stap. Ook je geheugen zal je moeten vervangen en eventueel je videokaart, of een onboard kaartje gebruiken. Het Pentium 4 tijdperk ligt alweer een tijdje achter ons en zal nieuw moeilijk of niet meer te verkrijgen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja door een snellere Pentium 4 als je niet de snelste hebt oftewel dat is onzinnig.

Toegevoegd na 5 uur:
Als je er een nieuw moederbord erin stopt zal bijna alles nieuw moeten, alle aansluitingen zijn tegenwoordig anders.
Socket 775 > Socket 1155
DDR(2) > DDR3 geheugen
AGP > PCI voor de videokaart
ATA > SATA (zou kunnen dat je wel al SATA hebt) voor HDD

Dan heb je ook nog kans dat je voeding de juiste stekkers heeft (geen sata). Dus zou je alleen de kast overhouden en de DVD-drive en misschien de HDD.

Toegevoegd na 1 dag:
PCI moet PCIe zijn 775 kan ook 478 zijn.