wie heeft de volgorde van een qwerty toetsenbord verzonnen?

mij zou het logischer lijken als je het gewoon op alfabetische volgorde zet. maar dit is eigenlijk een hele rare volgorde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1K

Het beste antwoord

Christopher Sholes heeft het toetsenbord zo ontworpen. Het komt nog uit de tijd van typemachines. Hier leidde het alfabetisch organiseren van het binnenwerk tot het vastlopen van de machine.Hierbij zitten de meest gebruikte toesten zo ver mogelijk uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In aanvulling op bovenstaande reactie:
D.m.v. het qwerty toetsenbord kan je sneller typen, zoals in bovenstaande reactie al te lezen is is het ontwikkeld in de tijd van de typemachine. Als je een letter indrukte dan vloog een staafje naar voren die de letter op het papier stampte. Als de letters in alfabetische volgorde hadden gezeten dan hadden veel gebruikte letters dichter bij elkaar gezeten. In de tijd van de typemachine had je dan elke keer moeten wachten voordat je een volgende letter aansloeg. Door de letters zo te ordenen dat de staafjes elkaar niet raakten (en dus in de war raakten) kon men sneller typen.
Natuurlijk maakt het nu niet meer uit waar welke letter zit, maar een eenmaal bestaande volgorde verander je niet zomaar, deze volgorde is nu immers wereldwijd bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en later onderzoek naar de beste indeling, heeft uitgewezen dat qwerty best een goede volgorde is. Het kan niet veel beter. Veranderen heeft dus geen zin. Alhoewel, er bestaan wel andere indelingen, zoals het azerty.
In verdere aanvulling op de vorige reacties. De tekens zijn zo gekozen op basis van veel voorkomende/gebruikte letters uit het engels. In Franstalige landen of die daarop geörienteerd zijn, heeft men het AZERTY toetsenbord. Bijvoorbeeld in België.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima aanvulling, maar ik denk dat je dit antwoord als reactie moet zetten. Het is niet direct antwoord op de vraag.. No offense, Just helping.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen door je 2e zin zou hij misschien kunnen blijven staan.