Mijn harde schijf geeft een foutmelding

Mijn harde schijf (1Tb), waarop ik zo'n 20.000 mp3's heb staan, geeft een foutmelding. Op de Mac laat ie hem nu helemaal niet meer zien en op de PC controleert de computer steeds de harde schijf (bij start van de pc het blauwe scherm). Dit duurt maar liefst een kleine week. Is er een programma dat de fouten opspoort en herstelt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Harde schijven kunnen geen foutmeldingen geven. De PC geeft een foutmelding over de HDD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker flauw! Je begrijpt toch wel wat ik bedoel gdanonym?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Harde schijven kunnen wel degelijk foutmeldingen geven. Dat gebeurt via de S.M.A.R.T. Softwarematig kan van de meeste harde schijven zelfs de interne Event Log worden uitgelezen. Die wordt blijgehouden door de firmware van de harde schijf.

Het beste antwoord

Bovenstaande suggesties betreffen programma's voor de PC, niet voor de Mac. Op je Mac staat het programma 'schijfhulpprogramma' in je map 'hulpprogramma's'. Hier zit 'schijf-EHBO' op. Lukt het hier niet mee, gebruik dan TechTool Pro van micromat. Die heeft bij mij al een paar keer data weten te redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je zou het programmaatje "Ccleaner" eens kunnen downloaden. Dit programaatje controleert je pc op fouten en kan deze herstellen. Ik geef geen garantie dat het werkt, maar het kan misschien helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HDD Tune kan fouten opsporen. Of het herstelt kan worden is nog maar de vraag. Meestal worden "bad clusters" gemarkeerd, zodat ze niet meer gebruikt worden.

Zelf denk ik dat de schijf gecrashed is. Het gebeurd je altijd 1 keer, maar backups maken is heel belangrijk. En ja een backup van 1TB is extra veel. Toch hebben HDD geen eeuwige leven, hierdoor is het altijd wachten totdat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Harde schijven gaan wel eens kapot. Mij is dat ruim een week geleden gebeurd. Gelukkig maak ik eens per maand een volledige back-up (image).

Naast de tips die reeds op deze pagina staan, kun je zeker eens naar de website van de fabrikant van jouw harde schijf gaan. Veel fabrikanten stellen software beschikbaar die specifiek voor hun modellen is geschreven. Die software kan veel meer dan de algemeen bedoelde programma's die je ook kunt vinden. Dat komt doordat de software van de fabrikant alle zeer specifieke ins en outs van de firmware en de hardware van jouw model harde schijf kent.

Soms is het nodig om op te starten van een opstart-CD, zodat je besturingssysteem er niet meer tussen zit. De website van de fabrikant vertelt je of dit nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schijf is niet gecrashed, want hij doet het nog.
Maar niet lang meer.
Stel je data zo snel mogelijk veilig en koop een andere disk.
Binnenkort houdt hij er voor eeuwig mee op....
AWM
14 jaar geleden
Je kan, als het goed is op internet wel via de site van de fabrikant van de hd en diagnose proggie installeren (vermoed dat dat alleen voor windows is overigens)
j kan het eventueel installeren op ene bootable usb drive
aan de hand daarvan kan je, als blijkt dat de schijf beschadigd is
een vervangende schijf krijgen.
Ook is er meestal wel de optie dat de data bewaard moet blijven maar dat is per fabrikant verschillend.
ik vermoed dat je daar toch tegen ana gaat lopen vanwege die bleu screens
succes
capthavoc
14 jaar geleden
Het beste is de schijf rechtstreeks aan een pc te koppele(dus geen USB).
Zoek naar "Hiren's bootcd 9.9". Download de iso en brand op een cd.
Start de pc op van de cd en gebruik het programma MHDD (onder Harddisk tools)
Selecteer de schijf en gebruik functie toets "F4" en nogmaals "F4"
Dit programma scant de hele schijf op fouten (bad blocks).

MHDD geeft in het vak rechts onder de eventuele fouten en waarschuwingen weer.
Een paar waarschuwingen (warnings) kan geen kwaad, maar als je errors krijgt (in rood aangegeven) heeft de schijf een probleem.
Het programma heeft geen mogelijkheid om in dit veld te scrollen, dus als er meerdere warnings zijn zullen de voorgaande regels (ook de errors) van het beeld verdwijnen.
Je moet dus zelf kijken of er geen rode regels voorbij komen.
De getallen achter error of warning zijn het nummer van de sector op de schijf, waar een warning of error is gevonden.

Gebruik geen software tools die de inhoud van de schijf veranderen, dit verkleint de kans op data recovery.