Kan je een computer nog repareren als de koeling het heeft begeven

Maandag is m'n desktop kapot gegaan, de koeling is kapot en dardoor waarschijnlijk ook de batterij is er een mogelijkheid om deze defecte dingen te vernieuwen en er gewoonweg nieuwe onderdelen in te zetten of is het per Total en kan ik er niks meer mee doen?

Bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Het beste antwoord

wat bedoel je precies met de koeling defect ?
dat kan inhouden dat je ventilator het niet meer doet
gewoon ventilator vervangen dan is niet duur
maar als door dat defect ventilator je cpu is doorgebrand
dan vrees ik dat dat een dure grap wordt
als je cpu is doorgebrand is je moederbord waarschijnlijk ook niet meer betrouwbaar
en is het eigenlijk niet meer de moeite waard om er nog iets aan te doen.
de batterij defect wat houdt dat in, je biosbatterij ?
start de pc op? geeft hij elke keer aan dat bios moet worden ingesteld ? dat is ie simpelweg leeg niet defect ook makkelijk te vervangen
maar als je batterij gelekt heeft als gevolg van stroomstoot
dan is opnieuw je moederbord defect
dus iets meer info helpt
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pc start gewoon niet meer op , als we op de knop duwen reageert ie niet. ?
capthavoc
12 jaar geleden
dus ook geen ventilator geluid ?dan is je voeding gewoon defect en de rest lijkt mij ok
of is er iets gebeurd dat ie plots is uitgaan of zo ?
zit de stekker er goed in ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja alles zit er goed in en we hebben het ook al in 3 andere stopcontacten geprobeerd en met een andere adapter . En ik wou er gewoon 's avonds opgaan en hij wou niet meer op hij maakt niets van geluid
capthavoc
12 jaar geleden
heb je het nu over een laptop aangezien je het over en adaptor hebt ?
want in een desktop zit de voeding ingebouwd en die is vrij gemakkelijk te vervangen.
als je het over een laptop hebt, brandt er een ledje op de adaptor ? zodra je heb op de laptop aansluit ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is en desktop hoor, maar er is zo'n kabel met een blok er aan en daar staat een lichtje aan.
capthavoc
12 jaar geleden
Vreemd heb je niet de adaptor van de printer te pakken of zo ? of is het een soort mini desktop ? waar geen ruimte is voor een voeding ?

want normaal is de voedingskabel naar een desktop zonder blok en gewoon 220 volt.
en zit de voedin in de pc ingebouwd nu lijkt het alsof er dus geen voeding in je pc zit maar buiten je pc
welk merk desktop heb je ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een soort van mini desktop, het is een acer aspire l100 . Deze pc gebruik net dezelfde kabel als mijn laptop
capthavoc
12 jaar geleden
Ok dat betekent dat je voeding in orde is maar dan vrees ik dat er eigenlijk geen hoop meer is ;(
want als je voeding niet defect is (wordt aangegeven door het ledje) beteken dat je pc ergens is kortgesloten waarschijnlijk iets doorgebrand
vrees dat het je moederbord of je cpu is
en als 1 van die 2 defect is dan wordt het een te dure grap
om te repareren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!!!!

Andere antwoorden (2)

Het is prima te repareren. Kost je een paar tientjes.
Het is wel even afwegen of je pc toch al niet aan vervanging toe was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is natuurlijk te repareren als je er maar voldoende geld en moeite aan besteedt.

Je kan je beter afvragen of het economisch verantwoord is om te doen:
Als je een nieuwe computer koopt heb je meteen een moderner apparaat dat pas later "ouderwets" geworden zal zijn dan het defecte apparaat.

Je kunt waarschijnlijk in ieder geval de harde schijf uit de kapotte computer nog gewoon gebruiken, je beschikt dan over al je gegevens en programma's waar je tot nu toe aan gewend bent.

Als je de gegevens van deze harde schijf overzet naar een nieuwe computer (of de harde schijf zelf in de nieuwe computer bijbouwt) dan heb je je oude computer als het ware terug, maar met betere eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt echt niet zomaar je harde schijf overzetten naar een andere computer en dan vrolijk verder werken. Die andere computer heeft andere hardware. Het besturingssysteem zal dus opnieuw geïnstalleerd moeten worden. Daarmee ook alle programma's. Het enige wat je nog wel hebt, zijn je documenten en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was eigenlijk de pc van mijn mama maar die wou zoizo al een nieuwe kopen, mijn papa is nu de harde schijf aan het overzetten op de nieuwe pc en ik heb nu nog een harde schijf die leeg is en dus vroeg ik aan m'n papa of dat de computer te repareren zijn maar hij beweerde van niet . Ik vind het trouwens ook niet erg om op een 'verouderd' systeem te werken , ik werk nu trouwens vooral op een 11 jarige laptop dus dat maakt voor mij niets uit , weet je toevallig ook waar je deze onderdelen kan kopen (het is een acer aspire l100)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik ook wel, ik heb het over BIJbouwen.
Je hebt dan iig behalve je documenten ook je programma's die je in de loop der tijd verzameld heb.
Wellicht zullen ze even opnieuw geconfigureerd worden op de nieuwe hardware, maar je hoeft ze niet opnieuw te zoeken of te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat 1e zegt @koosknip ook niet. Zou nog willen toevoegen: maak evt. oude harde schijf "extern" middels USB-interface (kastje zijn leeg te koop). Dat inbouwen is vaak de moeite niet waard en ws ook niet de juiste HD-interface als schijf al wat ouder is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Koos: Je hebt die programma's alleen nog als je het installatiebestand dat je hebt gedownload, ook hebt bewaard. Veel mensen doen dat niet hoor. Je zult echt al je programma's opnieuw moeten installeren, configureren en in veel gevallen zelfs opnieuw downloaden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@compris ja dat is m'n papa nu aan het doen , leek ons het gemakkelijkste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Compris dikke kans dat het gewoon een SATA schijf is die makkelijk in te bouwen is. Extern kastje kopen is dan een veel duurdere oplossing. @Koosknip: Wildar heeft helemaal gelijk programma's zal je echt opnieuw moeten installeren. "Als je de gegevens van deze harde schijf overzet naar een nieuwe computer (of de harde schijf zelf in de nieuwe computer bijbouwt) dan heb je je oude computer als het ware terug, maar met betere eigenschappen." Is natuurlijk echt een beetje een verkeerde voorstelling van de werkelijkheid.