mijn pc gaat na normaal afsluiten niet meer aan. ik doe dat altijd met de drukknop aan de voorkant maar er gebeurd niets meer.

stroom erop en eraf helpt niet, hij reageerd gewoon niet meer op het indrukken van de knop. wat zou dat kunnen zijn? kan ik gegevens verliezen door dit probleem. hoop t niet!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het toch knap dat mensen met computerproblemen altijd hun vraag op internet kunnen stellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen de vraag toch stellen op een andere computer? Of misschien werkt internet wel, maar iets anders niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn meer mensen in mijn huis die een computer hebben die het wel doet. dus vandaar dat ik mijn vraag kan stellen. is niets knaps aan hoor !

Het beste antwoord

Zoals al werd verteld kan dit vele oorzaken hebben.
Het beste is om te kijken of de pc nog iets doet.
Haal even het side-panel weg en probeer dan op de aanknop te drukken. Houd de ventilatoren even in de gaten als ze gaan draaien kan het ook aan het moederbord liggen, draaien ze niet zou ik het probleem eerst bij de voeding of de knop zelf gaan zoeken.

Ook is het handig om even precies te zeggen wat er nu gebeurd. Hoor je bijvoorbeeld piepjes van je moederbord? Zo ja: Hoeveel en in welke snelheid?

Het makkenlijkste te controleren is de aanknop. Start bij het begin van de aanknop en volg deze 2 draadjes naar waar ze het moederbord raken en check of ze nog vast zitten (Vaak zijn de 2 draadjes via een Connector aangesloten).

De voeding word een heel stuk lastiger. Je kan met speciale doormeet apparatuur natuurlijk gaan kijken of er nog een juiste hoeveelheid spanning word doorgegeven maar ik denk niet dat je die in huis hebt. Vaak word de voeding eruit gehaald en getest in een andere pc maar ook dit is voor een beginner lastig.

Over je gegevens hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken. Deze staan op je hardeschijf en aangezien je computer nieteens aangaat zal hier niks verloren gaan.

Het is lastig om te kijken wat er kapot is als je niets kunt vervangen. Het makkenlijkste is eigenlijk om een 2e pc te gebruiken als donor om zo te kijken wat kapot is.

Hoe oud is de pc? Zit er nog garantie op de onderdelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar zijn zo veel verschillende oorzaken voor ,dat dat niet in een GV-sessie is op te lossen zonder dat het chatten wordt ;-)
Het beste kun je even kijken / zoeken / overleggen op Helpmij.nl (zie link); die hebben ook een heel goed forum waar ze je zeker verder moeten kunnen helpen.

Mits je nog toegang hebt tot een (andere) PC natuurlijk, mar omdat je de vraag hier hebt kunnen stellen, ga ik daar gemakshalve maar even van uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, dat kunnen verschillende oorzaken zijn. onderstaande lijken het meest logisch.. check dat even en anders is er iets anders aan de hand.

- Voeding is op, na laten kijken of een nieuwe erin zetten, pak even een voeding van een andere pc om te controleren.
- knop is kapot: volg de 2 draadjes van de knop naar het moederbord en verbind die pennetjes die aan het uiteinde zitten even met elkaar (draadje, schroevendraaier, paperclip) als je pc dan wel aangaat is het knopje dus kapot.

Je hoeft niet bang te zijn dat je gegevens verliest. Dat staat op je hardeschijf. als je voeding kapot is, dan is je harde schijf nog wel heel. en als je harde schijf kapot was ging je pc nog wel aan maar dan doet je harde schijf het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Goed antwoord +1.
Alleen "Pak even een voeding van een andere pc om te controleren" is voor de meeste mensen een volstrekt onmogelijke opdracht. Dat is allemaal doodeng en acacadabra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat klopt, veel mensen durven het niet. maar met een beetje hulp moet dat wel lukken denk ik. waar blijft mijn plusje trouwens :-p ?
AWM
14 jaar geleden
Oeps.... Bij deze :)