Zijn pc computers nu eigenlijk wel snel genoeg geworden ?

De pc ( desktop of laptop ) is de afgelopen 10 jaar zo snel geworden , en heeft zo veel geheugen gekregen , dat ik denk dat de gemiddelde gebruiker er wel genoeg aan heeft .
Persoonlijk heeft mijn laptop uit 2007 nog zoveel ruimte op zijn schijf , en is nog zo snel , dat ik van plan ben hem nog wel een jaar of 4, 5 te gebruiken .
Mijn vraag is : zijn pc's nu wel snel genoeg voor de gemiddelde gebruiker of zitten we op nog méér te wachten ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Het lastige is dat elke keer als de chipsets sneller worden het minder "erg" is als het besturingsysteem meer van die kracht gaat vragen. Windows Vista is daar een goed voorbeeld van. Bijgaande afbeelding geeft bijvoorbeeld alle processen (programma's) aan die momenteel op mijn machine draaien. Ik ben alleen bezig in Word (winword.exe) en heb één venster van Internet Explorer (iexplorer/exe) open. Alle andere processen helpen de PC met van alles en nog wat (hoop ik). Zowel nodige programma's (zoals een virusscanner) als onnodige (web en walk stick die ik niet gebruik nu).

Computers van nu zijn snel genoeg om de software van "gisteren" te draaien. Zet ik er bijvoorbeeld Windows XP op, dan werkt het razendsnel. Doordat het besturingsysteem steeds meer vraagt ziet het er steeds mooier uit, maar moet je blijven investeren in nieuwe hardware.

Daarnaast worden de gebruikers veeleisender. Het is nu doodnormaal om een full HD film te monteren en te renderen op je laptop, terwijl je daar vroeger toch echt een hele zware machine voor nodig had.

En een scherm van 800*600 (1991) is ook niet meer van deze tijd (1920*1280). Ook dat moet allemaal aangestuurd worden. En niet alleen de snelheid van de chips en geheugen is van belang. Ook de harde schijfcapaciteit neemt toe. Ik moest het toen ik in 1998 studeerde nog doen met een Macintosh waarop het besturingsysteem op een floppydisk van ik meen 1,5 MB stond. En daar moest ook de data op. Dat was heel gewoon. Let wel: dat was geheel grafisch, Windows bestond nog niet!

En was "gisteren" en harde schijf van 1 Terrabyte een uitzondering, nu zijn die ook al weer vol (met films) en wacht de consument ook al op nog grotere harde schijven of op vast geheugen (zoals een USB stick, maar dan met hele hoge capaciteit). Zodat die gewoon in de broekzak mee kan worden genomen naar vrienden.

Vooralsnog is er nog steeds een beweging in hardwareland die steeds snellere componenten maakt en steeds meer capaciteit bezit. Of dat ooit op houdt valt nog te bezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het duurt nog steeds ongeveer anderhalve minuut om mijn PC te starten.

Het maken van een volledige back-up duurt een paar uur.

Wat dat betreft mag het nog wel tien tot honderd keer sneller.

Programma's gaan steeds meer eisen stellen aan de computer. Vooral interactieve spelletjes staan daar bekend om. Die vragen zoveel van de computer, dat het spelletje nog maar net niet te traag wordt. Zodra er een snellere computer is, komt er een nieuwe versie van het spelletje die nog net weer wat meer van de computer vraagt.

Dus: nee, het zal nog veel sneller worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snel genoeg? Nee! Ik kan niet wachten op mijn kwantumprocessor!

Voldoende geheugen (daar gaat je aanvulling over)? Dat ligt er helemaal aan waarvoor je je computer gebruikt, lijkt me. Ik heb mijn 2,5 TB halfvol, en deze computer is intussen net iets ouder dan een jaar. Die 2½ TB is opgebouwd uit een halve intern waarmee ik begonnen ben, en vervolgens twee keer een aankoop van een TB extern (aanbieding voor € 75,- ga ik niet laten liggen!). Maar dat gaat zo snel vol als je zelf toestaat - met een laptop van 20 GB heb ik 5 jaar gedaan, door een andere manier van gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2,5 TB?! Mijn hemel. Wat heb je er wel niet allemaal opstaan joh?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, een paar series... Doctor Who is compleet al gauw zo'n 240 GB, Mystery Science Theater 3000 is compleet ook zo'n 135 GB, One Piece is momenteel zo'n 90 GB en loopt nog... Als je van pulp houdt raakt het snel vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, oke. (Ik moest even spieken wat MST3000 en One Piece was). Zo, dan tikt het snel aan ja. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom dan niet investeren in een goede stand-a-lone media player zoals de HDX 1000?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles op z'n tijd - om budgetaire redenen is dat een luxe die momenteel even naar de achtergrond verschoven is. Maar het zou inderdaad wel een hele mooie oplossing zijn. Al zal ik me dan eerst goed moeten inlezen over wat ik precies zoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze generatie computers kan niet sneller . Volgende generatie misschien wel.
Voor mij in iedergeval wel. Ik ben tevreden met de snelheid. Veel sneller hoeft het niet. Want, zoals hierboven staat: "Als ik een volledige back up wil duurt het uren"... dan ga ik zelf vaak even wat anders doen. Dus ik vind het niet erg om die tijd te 'missen'. Ik doe gewoon iets anders.
En wat betreft handelingen van de PC ben ik verder prima tevreden. Nou heb ik ook een nieuwere. Die de komende jaren weer mee kan. Mijn vorige was te erg voor woorden. Dus wat dat betreft denk ik dat je wel elke 5/7 jaar een nieuwe pc zult kopen.
Ik wel in iedergeval ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het werk heb ik pc's uit 1999, 2000 en 2001 en die werken nog prima. Thuis heb ik een latop uit 2006 en ook die voldoet prima aan de eisen die ik stel aan een computer.

Het ligt natuurlijk aan de dingen die je doet en wil met zo'n ding. Ikzelf zit alleen een beetje te internetten en soms doe ik een online spelletje, maar niets dat graphisch zo geavanceerd is dat ik een snellere pc nodig heb.

Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die graag nog sneller beter etc willen. Zolang programmatuur steeds geavanceerder wordt en gebruikers meer eisen stellen aan het geheugen van een pc gaat de ontwikkeling nog gestaag door.

Ik zag laatst een externe harde schijf van 1,5 Terrabyte. Genoeg voor 1.500.000 foto's 30.000 mp3-tjes en 3600 films. Wat je met zoveel ruimte moet? Ik zou het niet weten. Maar er zullen vast mensen zijn die ook die harde schijf vol weten te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik een nerd en een gamer en kan ik niet met minder dan een goede dualcore en het liefst een quadcore (die heb ik in mijn pc hangen). Of het echt nodig is? Nee absoluut niet maar als ik een spel speel dan wil ik die op de maximale resolutie spelen en met een 22 inch HD scherm kan ik dan lekker mooi een spel spelen.

Wat een gemiddeld mens nu aan pc koopt is meer dan genoeg om te internetten en tekst te verwerken. Dat is wat een gemiddelde gebruiker doet. Dat kan makkelijk op een single core 2,4 ghz. Dat is momenteel het gemiddelde van een computer die gekocht wordt in de winkels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het niet nodig maar ik ben graag als nerd op de toekomst voorbereid. Daarnaast speel ik graag spellen op maximale resolutie op een full hd scherm. Daarnaast sluit ik eigenlijk nooit dingen af maar maak ik ze klein en ondertussen doe ik wat ik wil of moet doen. Daarnaast knutsel ik soms wat met filmpjes maar dat is puur voor mezelf om te kijken hoe het moet.
Voor mensen die veel data te verstouwen hebben (audio, video, grafische industrie) kan het niet snel genoeg zijn. Ik heb in mijn studio (met ernstig dikke computer) nog steeds limitaties waar ik tegenaan loop, omdat software ook steeds zwaarder wordt.

Voor gamers worden de graphics zwaarder, die hebben dus ook steeds snellere machines nodig.

Maar als je je computer alleen gebruikt voor internet, email en wat documenten maken is de limiet weleens bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor 'huis-tuin-en-keuken-gebruik' zijn de computers al jarenlang snel genoeg. Echter door de steeds snellere hardware worden de software ontwikkelaars onzorgvuldiger en grijpen alle recources die ter beschikking staan. Vroeger, toen alles nog op een floppy moest passen, werd hier veel meer op gelet.

Daarbij komt dat men ook steeds meer wil en kan doen met een PC en dus ook meer nodig heeft en daardoor ook weer meer (sneller) koopt. Tel daarbij op dat windows steeds langzamer wordt en ipv alles opnieuw te installeren , koopt men liever een nieuwe PC.

Op je vraag terug te komen: ja de PC's zijn snel genoeg voor de meeste mensen, echter die mensen die de computers echt gebruiken, kan het nooit snel genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is niet de processor of de bus het probleem, maar de harde schijf. Ik heb een 10.000 toeren pm schijf, terwijl een 'normale' laptop 4.500 toeren pm heeft(vanwege het stroomgebruik en de warmte). Ik kan niet WERKEN op een laptop.