Waarom zitten er op een toetsenbord onder de F en de J van die opstaande randjes?

Zo'n zelfde randje zit onder de 5 van het numerieke gedeelte...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
9K

Antwoorden (6)

dat is voor blind typen. Dan weet je zonder te kijken waar de f en de j is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is puur een hulp voor blinden/slechtzienden. Zij kunnen op die manier voelen waar deze knoppen zitten om vanuit dat punt blind te kunnen typen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is een computer voor blinden/slechtzienden prima te bedienen voor de rest. Zo werk ik met Mac waarbij het mogelijk is de computer te bedienen d.m.v. spraak en kun je VoiceOver inschakelen. Dit zorgt ervoor dat alles wat je doet wordt uitgesproken, zodat je weet waar jouw muis zich bevindt e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik typ ook blind en met 10 vingers, ik gebruik die streepjes nooit ;-) Eenmalig kijken waar ik mijn vingers zet en voor de rest doe ik het blind. Maar dat komt omdat ik kan kijken, een blinde/slechtziende kan dat niet of nauwelijks. Vandaar dat ik denk dat dit meer gemaakt is voor die doelgroep.
Frimu2
12 jaar geleden
@ Chorro koop maar eens een davilex type cursus.
Dan word je gelijk geleerd dat de begin (basis) stand van de wijsvingers op die 2 knoppen is. En dat je dan op de snelste manier met 10 vingers blind (zonder op het toetsenbord te kijken) kan typen, je hebt dus altijd blind 2 controle punten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou ik dan een typcursus moeten volgen? Haha. Puur om die streepjes te benutten? Ik heb een gemiddelde toetsaanslag van om en nabij de 260 slagen per minuut, lijkt mij dat ik geen behoefte dan heb aan een typcursus.
Frimu2
12 jaar geleden
Tja niets op te zeggen....Er zijn natuurlijk altijd briljante mensen die overal een snellere weg vinden zonder hulp of controle middelen!
Volgens mij is dat ongeveer het midden en dat is makkelijk voor blind typen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor bij het leren van blind typen.
De eerste letters die je dan moet leren zijn de f en de j. Daarna volgen bij de f de letters links en bij de j de letters rechts. Zo weet men precies onder het blind typen of ze nog goed zitten met hun vingers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hobbels of tepels gevonden op de F-en J-toetsen op het toetsenbord helpt gebruikers de juiste positie hun linker-en rechterhand op het toetsenbord zonder te kijken. Bijvoorbeeld, zonder te kijken naar het toetsenbord kunt u gemakkelijk de positie van uw linker wijsvinger op de F-en de rechter wijsvinger op de J, die dan allemaal de rest van je vingers in de juiste positie zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voelbare oriëntatiepunten zijn de letters F en J ,zogenaamde reliëfstreepjes .Om de handen tijdens het "blindtypen " in basispositie te krijgen dienen (beide) wijsvingers op deze twee toetsjes te worden gezet en de overige vingers ernaast .

Groet:Zoekertje