Wat kan de oorzaak zijn van de instabiliteit van mijn computer?

Ik ben op zoek naar de mogelijke oorzaak van mijn computerprobleem.

Hoofdsymptoom:
Ongeveer drie minuten na het starten van Windows loopt de computer vast. Zelfs de muispijl beweegt niet meer. Meestal volgt na enkele seconden een spontane harde herstart. Na zo'n herstart kan ik soms meteen door, maar soms lijkt het bootproces te hangen op de harde schijf of de DVD-speler.

ALS ik eenmaal vijf minuten of langer in Windows ben, is het systeem zo stabiel als een rots. Voor het zover is, moet ik soms meerdere keren booten.

Bijsymptoom 1:
Na zo'n spontane herstart komt Windows met het scherm met de diverse Safe Modes. Als ik daarin wat rondwandel tussen de opties, gewoon met de pijltjestoetsen, hangt het systeem soms op dat moment al. Ik kan een tijdje rondwandelen, daarna hangt het systeem. Control-Alt-Del werkt dan nog wel.

Bijsymptoom 2:
Ik heb ook eens het BIOS-scherm opgeroepen na zo'n spontane herstart. Daar gebeurde hetzelfde: plotseling werkt navigatie via de pijltjestoetsen niet meer. Ook Esc en F10 werken niet meer. Control-Alt-Del werkt nog wel.

Bijsymptoom 3:
Een heel enkele keer kom ik na het starten (spontaan, of na het veranderen van de BIOS-instellingen) niet verder dan een zwart scherm. Eén keer klonken meerdere heel korte piepjes snel achter elkaar; een andere keer klonk één lange piep, gevolgd door vier of vijf snelle korte piepjes.

(Nog wat extra informatie staat in de reactie.)

Hoe kom ik erachter wat de oorzaak is?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Hardware
2.2K
Cryofiel
12 jaar geleden
Gegeven 1:
Ik heb Windows een RAM-test laten doen. Windows herstart dan en test het RAM. De eenvoudige RAM-test zag geen problemen. De uitgebreide RAM-test (die vele, vele uren duurt) meldde tijdens de test dat er problemen waren gevonden, en dat ik een rapport zou krijgen zodra de test zou zijn afgelopen en Windows zou zijn gestart. Ik heb echter geen rapport gekregen, en ik kan ook in de logs en in de event log niets vinden. Gegeven 2:
De beschreven problemen begonnen begin dit jaar. Ik gaf eerst de harde schijf de schuld. Nadat Windows meldde dat de schijf binnen 24 uur zou falen, en de SMART inderdaad hoge foutaantallen (relocated sectors) aangaf, heb ik de harde schijf vervangen. De startproblemen zijn echter gebleven, en ze worden geleidelijk aan erger.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het gebeurde me vanochtend ook, en toen was de kamer nog koel. Verder heb ik de PC pas nog open gehad om de harde schijf te vervangen; ik zag bijna geen stof. Videokaart lijkt me niet de oorzaak, die driver is nog lang niet actief als ik de BIOS-instellingen verander, en ook dan hangt de PC soms al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet weten wat de oorzaak is, echter weet ik wel de oplossing op dit alles; weg met windows - over op Apple. Nog nooit dergelijke problemen als deze gehad.
Cryofiel
12 jaar geleden
Heb memtest op een USB-staaf gezet, en geprobeerd te booten. Dat lukte niet: ik kreeg een leeg scherm, waar de cursor een stuk of vijf regels naar beneden hopte, en daar bleef staan knipperen. Ik heb wel meteen even gekeken hoe warm de computer is, nu hij een paar uur aanstaat. CPU is 32 °C, moederbord is 42 °C. Dat lijken mij prachtige temperaturen. Ik heb ook de voedingsvoltages bekeken. Die zijn:
Vcore: 1,320 V
3.3V: 3,232 V
5V: 5,017 V
12V: 12,196 V Het wijkt allemaal net iets af - ik heb geen idee of deze voltages nog binnen de marges vallen. En wat Vcore zou moeten zijn weet ik al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op die piepjes kan je gewoon googlen; afhankelijk van het moederbord merk/bios, geeft dit precies aan, waar de fout ligt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb "mijn" piepjes niet kunnen vinden. Trouwens, meestal piept hij niet. Dat hij piept, is een echte uitzondering. De twee keren dat hij piepte, gaf hij beide keren andere piepjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die piepjes zijn op dat moment echt de foutcode. Bv. 3x kort 1x lang geheugen, 2 x lang CPU etc etc. Mocht de PC dat nog eens doen, goed tellen en opschrijven.

Het beste antwoord

Buiten de reeds gegeven antwoorden over het geheugen en het moederboard, kan het inderdaad goed de voeding zijn. Juist doordat de problemen komen als hij nog koud is, kan het zijn dat er condensator niet helemaal lekker werkt (die doen het beter als ze een beetje warmer geworden zijn). Daardoor is de spanning niet geheel constant en dat kan weer geheugen/timing problemen opleveren. Bijkomend kunnen harde schijven erg slecht tegen variërende voedingsspanningen.

Of gewoon nog simpeler, je bios batterij is (bijna) leeg. Zeker als je pc een paar jaar oud is, kan je hele rare verschijnselen krijgen. Kijk maar eens op het moederboard naar een glimmende platte batterij (2032 of 2025) zo groot als een 20 Cent stuk. Deze moet 3V hebben. De meeste computers werken nog bij 2 Volt, sommige trekken ze echt helemaal leeg voordat ze in de fout gaan, sommige zijn wat gevoeliger en geven het bij 2,7 Volt al op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik dacht dat die BIOS-batterij een kwestie was van: of hij doet het wel, of hij doet het niet. In het laatste geval herkent hij bij het opstarten diverse hardware niet meer, of vergeet hij instellingen. Ik zie echter dat ik (meestal) een paar minuten in Windows kan werken voordat de boel hangt. Kan dat door een brakke BIOS-batterij komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naja, ik heb rare zaken gezien door een brakke Bios-batterij, dus uitsluiten wil ik het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meet de batterij eens door of vervang hem en kijk of de PC zicht betert. Overigens is het wellicht niet onverstandig als de PC problemen heeft met de hard disk en het geheugen (bij de intensieve test) en soms met opstarten, toch eens op zoek te gaan naar een nieuwe PC...

Andere antwoorden (7)

Het lijkt me of de binnenkant van je computer te warm word. Heb je wel eens in de bios gekeken naar de temperatuur? Maak de kast van binnen een schoon. voorzichtig met de stofzuiger en kijk uit bij de vennetjes in je kast.
Een andere oorzaak zou een niet goed werkende voeding kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou je moederbord kunnen zijn. Als ja kom je die aan het vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst zit ik te denken aan 3 mogelijke niet goed(meer) functionerende onderdelen van Uw PC.
1>> geheugen is gedeeltelijk defect of bijna
2>> Bios resetten/flashen is enigszins verouderd.
3>> Keyboard probleem i.c.m. muis aansturing.

Mogelijk kunt U de boel eens testen. Laat de volgende tests eens lopen. Zodra het klaar is kun je dan de computer met de laatst bekende configuratie opstarten?

Zoja, probeer het volgende.

1. Start > Uitvoeren > cmd > druk op enter.
2. typ chkdsk /f

(<<< Dit is een herstelmodus van Windows, tracht te repareren wat niet werkt of ontbreekt.)

Er zal een pop-up of een bericht tevoorschijn komen dat het niet kan uitvoeren en vraagt of je het wil plannen op de volgende reboot. Druk op "Ja". Je systeem gaat nu rebooten en komt gelijk in reperatiemodus.

Hopelijk zou dit kunnen helpen,niet geschoten is uiteindelijk altijd mis.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je de voeding al eens vervangen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed ook warmte, maak de laptop veel herrie (blazende ventilatoren)? dat zit de fan/inlaat/uitlaat verstopt. ff voorzichtig schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb een desktop.
Als ik hoor over piepjes dan denk ik toch dat er iets met je geheugen of videokaart is
vermoedelijk je geheugen bankjes
Je kan proberen je videokaart er eens uit te halen en daarmee dus even je bios te resetten
en dan de videokaart weer terug te zetten
of 1 voor 1 de geheugen bankjes te testen
tja en eventueel je bios te flashen

hoe oud is je pc en welke spec want zo te horen is het een behoorlijk oude ?
capthavoc
12 jaar geleden
Bij dit soort wisselende symptomen is het heel vaak de voeding. Dat kun je niet echt meten, je voltages zullen ws wel ok zijn, maar is zit instabiliteit in de spanning. Voeding kost ong 30 euro voor een redelijke, probeer het eens. kost je wel een uurtje sleutelen, dat wel.

Moederboard/geheugen/HD/graphicscard zijn ok, anders krijg je andere issues, of start jed pc sowieso niet meer op.