Kan ik de schijf van mijn harde schijf overplaatsen naar een andere harde schijf?

Mijn (Hitachi Travelstar 2,5") harde schijf van mijn laptop draait niet meer. Is het mogelijk dat ik een (goedkope/oude) harde schijf koop, daar die schijf eruit haal, mijn schijf ervoor in de plaats zet en dan weer terug zet in m'n laptop? Zodat ik mijn bestanden niet kwijt ben?

Toegevoegd na 6 minuten:
- En is het ook van belang dat het hetzelfde merk / model is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

Als ik puur antwoord moet geven op je vraag, Ja kan. Maar ik denk dat je hier niet echt mee geholpen bent.

Met alle respect maar wat je binnen in de hard disk qua microelektronica en mechanica aantreft daar moet je simpelweg niet thuis mee proberen te prutsen. De kans dat je operatie zou slagen schat ik op 1% in. Voor je het weet heb je iets onherstelbaar beschadigd. Als je even nagaat wat je allemaal voor belangrijke bestanden op je hard disk heb staan. Documenten, passwords misschien zelfs wel software licenties. Dan zou je misschien wel war minder laconiek erover praten.

Als ik jou was zou ik me concentreren op wat je schreef over "harde schijf ... draait niet meer". Waaruit heb je dit geconstateerd? Als je het niet makkelijk thuis op kan lossen raad ik je aan om ermee naar een deskundige bij een computerzaak te gaan. Thuis klussen met harde schrijven raad ik je dus ter zeerste af!

Succes met je computer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dat kan niet. Een harde schijf moet stof vrij zijn. En dan bedoelense ook zonder ook maar het kleinste stofje. Een stofje veroorzaakt een kras in de schijf, en dat belemeerd een goede werking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je kunt proberen is je HDD goed lucht dicht inpakken dan ongeveer 2 uur in je ijskast leggen. Daarna eruit halen 3 min wachten en weer aansluiten. Kan zijn dat je je HDD het weer even doet. Backup maken en andere HDD inbouwen.

Door de kou komt het wel eens voor dat een HDD waar het armpje van blijft vast hangen los springt. Dat is meestal het geval als je je HDD hoort tikken.