"Cherry" is een merk (inmiddels overgenomen door ZF Electronics, maar zij voeren het merk nog steeds)

Cherry is bekend om de Cherry MX switches (U.S. Patent 4,467,160)

Dit zijn de kleine schakelaartjes die onder de toetsen van je toetsenbord zitten. Veel mensen vinden het ontwerp van deze schakelaars tot een prettig gebruik van het toetsenbord leiden. Hierdoor is de merknaam een soort van soortnaam geworden. (Net zoals 'sinas' ooit een merk was i.p.v. een soort frisdrank)

Een 'cherry-toesenbord' is dus gaan staan voor een soort gevoel wat je ervaart bij het gebruik van je toetsenbord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niks, althans het is een Cherry toetsenbord (met een hoofdletter) dus van het merk Cherry. Typisch is misschien dat het designkeyboards zijn. Maar ik zie zo snel niet iets wat revolutionair anders is aan een ander toetsenbord.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een aantal opmerkelijke:

Ingebouwd touchpad
Programmeerbare toetsen
Verkleinde toetsenborden

Allemaal dingen die niet per se specifiek zijn voor Cherry, maar het zijn wel minder voorkomende zaken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ingebouwde smartcard reader zie ik nu zelfs. Ze onderscheiden zich dus door bedrijfsspecifieke keyboards als standaardproducten te verkopen.

Toegevoegd na 48 minuten:
Kan iemand de min verdedigen, hoeft niet de minnaar te zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
De hieronder besproken MX switches worden nu ook door andere fabrikanten gebruikt. Als je daar dus in geïnteresseerd bent, bijvoorbeeld als gamer, kan je misschien beter kijken naar bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Razer_USA of http://en.wikipedia.org/wiki/CM_Storm .

Cherry is namelijk meer gericht op de zakelijke markt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jc54
10 jaar geleden
De minnaar is misschien liefhebber van tomatenpuree o.i.d.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@MrTomaat
Ik ben niet de minnaar, het is dus ook voor mij een gok waar de min vandaan komt. Maar, zoals je inmiddels in mijn antwoord kunt lezen is HET kenmerk van een Cherry een bepaald soort gevoel bij het typen. En juist dat is niet in jouw antwoord terug te vinden. Er ontbreekt wat, maar fout is je antwoord verder niet. Ik zal je met een plusje compenseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanx, laat hem toch staan. Heb toch het idee dat mijn antwoord voldoende toevoegt. Ik heb nog een mooie toevoeging over de switches gevonden zal ik er ook nog even bij zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus dat Cherry MX-toetsen ontzettend makkelijk van het toetsenbord te halen zijn, zodat je de plaat onder de toetsen makkelijk schoon kunt maken. Vervolgens is het weer ontzettend makkelijk om de toetsen weer terug te plaatsen. Het toetsenbord voelt btw aan als een mechanisch toetsenbord. Je hoeft daardoor de toets maar ligt in te drukken om te typen.