Zijn er netwerkplugjes (UTP) die je zonder tang kunt monteren aan een netwerkkabel

Ik moet een kabel door een loze leiding voeren en kan pas dan het netwerkplugje monteren. Omdat ik voor 1 plugje geen tang van 30 euro wil kopen, vraag ik me af of het ook zonder speciale tang kan.

Toegevoegd na 3 uur:
Allemaal hartelijk dank en dankzij jullie antwoorden ga ik er maar vanuit dat plugjes die je zonder tang kunt monteren, niet bestaan.

Ik los het als volgt op: ik koop een wandcontactdoos voor UTP, die is namelijk wel schroefbaar. Voor dat geld kan ik ook een tang kopen, maar de oplossing via een wcd en vanaf daar verder met een standaardkabel, lijkt me ook netter. Ik heb daar eerder niet bij stil gestaan.

paulus811
14 jaar geleden
in: Hardware
9.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij niet, maar soms kan je de tang in een PC winkel lenen als je het netjes vraagt. Ik zou er inderdaad ook niet een kopen voor één keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik eigenlijk ook wel eens willen weten ja. Goeie vraag.
paulus811
14 jaar geleden
Hi Cantare, dat heb ik al gevraagd maar antwoord was steeds 'nope'.

Het beste antwoord

In theorie kan je natuurlijk de draadjes blootleggen door met een mesje voorzichtig in de grijze kabel te snijden (zoals je een stroomdraad stript).

Vervolgens duw je de draadjed in de juiste volgorde in de uitsparingen en duw je met een schorevendraaier de metalen pinnetjes erin. De tang doet niet veel anders dan dat.

Toegevoegd na 26 minuten:
Het gaat dus om de pinnetjes die aangegeven zijn in de afbeelding (pin 1). Lijkt me wel lastig om ze goed aangeduwd te krijgen. Misschien met een goede schrievendraaier.

Als ze slecht contact maken heeft dat invloed op de stabiliteit van de verbinding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat is geen goed idee. Het lukt je niet om te vereiste kracht op de kleine pennetjes te zetten, zonder de connector te verbrijzelen. Zo een tang kost bij de bouwmarkten weinig in een plastic uitvoering.
paulus811
14 jaar geleden
Dank je Som voor je uitgebreide en prima antwoord, maar eigenwijs als ik ben los ik het op zoals ik in de toelichting van mijn vraag heb toegevoegd.

Andere antwoorden (2)

Heb weleens geprobeerd zonder tang een normale utp stekker aan een kabel vast te maken, dit wil niet echt lekker. Door het aanduwen van de pinnetjes bogen ze te veel en maakten ze slecht contact meer.
Ik raad je toch aan een tang te kopen. En als je een beetje zoekt hoeft deze niet eens erg duur te zijn <10€ (zie bron).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je wel gelijk in. Zelf mét tang mislukt het wel eens.
Op Ebay kun je ook krimptangen voor een prikkie van een Nederlandse leverancier te krijgen.