Welke laptop heeft meer waar voor z'n geld?

Ik moet voor m'n opleiding verplicht een laptop hebben.

Nu twijfel ik tussen 2 Toshiba's:

De Satelite P300-24T - http://nl.computers.toshiba-europe.com/innovation/product/Satellite-P300-24T/1067257/toshibaShop/false/

De Qosmia X300-15R - http://nl.computers.toshiba-europe.com/innovation/product/Qosmio-X300-15R/1068396/toshibaShop/false/

M'n vader wil die eerste wel betalen, maar de tweede vindt hij gewoon te duur. Ook al moet ik er minstens 4 jaar mee doen.

Ze zijn op internet goedkoper te vinden, maar als je hier van de adviesprijs uitgaat. Bij welke heb je dan meer waar voor je geld, als het die tweede is betaal ik zelf wel bij namelijk...

Toegevoegd na 12 minuten:
Het voor een ICT-opleiding, waaraan een paar minimale eisen aan gesteld zijn:

Een Core 2 Duo T6400 of vergelijkbare AMD
4GB werkgeheugen
512MB videokaart

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor studie is het, of wat moet je met de laptop gaan doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga een ICT-opleiding volgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je eventjes wacht kan je er Windows 7 opzetten. Of in het andere geval zorgen dat je een tegoedbon krijgt wanneer dat uit komt. Dat scheelt weer geld.

Antwoorden (8)

Het is bij een laptop erg belangrijk je af te vragen waar je de laptop voor gaat gebruiken. Tekstverwerken, spellen, internetten, foto bewerken, muziek enzovoort. Op basis daarvan kan je een goede keuze maken. Je kan bijvoorbeeld wel een laptop kopen met een goede videokaart, maar als je alleen gaat tekstverwerken is het de vraag of de meerprijs dan wel nodig is.

Ik kan je voor de rest niet helpen met deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de computer nerd hier in huis zegt dat je voor de 1e moet gaan. snel en stabiel. quote ik maar even. hij kan vele taken te gelijk aan ect.
ik zou altijd gaan voor windows en niet vista.

succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de ICT zich met name richt op programmeren (en dus geen multimedia opleiding is met ook grafische bewerkingen zoals foto / video / animatie) zou ik voor de Satelite P300-24T (de eerste) gaan.

Mits het programmeerwerk geen super complexe AI (artificial intelligence) taken moet gaan verrichten, of zeer complexe simulaties moet gaan uitvoeren, lijkt mij de eerste ruimschoots voldoende.

Ik zou er inderdaad ook voor kiezen om Windows Vista eraf te gooien en Windows XP (dat bedoelt bailey neem ik aan) te (laten) installeren.

De tweede heeft sneller werkgeheugen, een snellere harde schijf en volgens mij ook een betere videokaart (maar dat laatste durf ik niet met zekerheid te zeggen). Maar de eerste zou, zeker als je er Windows XP op installeert echt prima moeten voldoen.

Wacht tot Windows 7 uitkomt (wat volgens de geruchten veel soepeler draait dan Vista) en dan zou je laptop prima een aantal jaar mee moeten gaan.

En misschien ben je door de opleiding over een jaar of twee al zo'n ultra-nerd (niet als belediging bedoelt hoor, ben zelf een semi-nerd ;-)) dat je er een unix variant op hebt geïnstalleerd en er prima alternatieve software bij hebt gevonden.

Toegevoegd na 24 seconden:
De ICT opleiding bedoelde ik natuurlijk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een Core 2 Duo T6400 of vergelijkbare AMD:
durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik ben niet zo thuis in de processoren, maar ik vermoed dat het daar minimaal aan voldoet, omdat het een recent model laptop is.

4GB werkgeheugen:
check, namelijk 8 GB

512MB videokaart:
check, namelijk 1024 MB

Oftwel: eerste voldoet prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, +1. Complex programmeerwerk of videobewerking doe je doorgaans niet op een laptop. De grafische kaart van de tweede is gericht op spellen. Dat maakt het zo duur. Op de eerste kan je ook prima spelen.
Ik koop zelf laptops in voor ons bedrijf. Als ik heel snel de links bekijk dan snap ik waarom je de tweede wil, maar de eerste zou net zo goed moeten voldoen voor je opleiding.

Ik zou echter zeker vragen om een voucher voor Windows 7. Het duurt niet zo lang voordat die uit is. Een upgrade zou zou meer dan 100 euro kunnen kosten.

Daarnaast is het probleem dat laptops niet zo heel lang mee gaan (vooral de batterij niet) en 4 jaar aan de lange kant is. Onze laptops zijn in drie jaar afgeschreven en hoewel niet kapot dan toch wel aan vervanging toe. En dan kopen wij meestal in de range van 2000 euro (incl BTW)

Omdat je voor de prijs van het tweede model twee laptops kunt kopen heb je om de 2 jaar gewoon een andere. Dus het eerste model biedt waar voor zijn geld. De tweede is een gaming laptop, althans, daar voor bedoeld. Ik kan me voorstellen dat je pa dat niet wilt betalen.

Je zou de specificaties bij DELL nog even kunnen controleren. Maar ik denk dat het wel een scherpe prijs is.

Overigens, ik doe het altijd zo bij mijn dochter: Als ik iets zie en ze wil toch een mooiere, maar duurdere, dan legt ze het verschil, of een deel daarvan zelf bij. Misschien kan je het met vakantiewerk oplossen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Inhoudelijk op de laptops:
Van de tweede is het intern geheugen uit te breiden naar 8 GB. Maar dan moet je wel een 64bit besturingssysteem erop zetten. Niet allle software zal daar mee werken. Het besturingssysteem werkt dan wel heel snel en Vista is stabiel. Vista 32 Bit kan maar 4 GB aan, wat er ook standaard in zit bij allebei. Dit is verreweg het belangrijkste.

De eerste heeft een grotere harde schijf. Extra geheugen kan je aansluiten met een externe disk indien nodig.

Beeldscherm vind ik voor een 17 inch een wat lage resolutie hebben. Ik had full HD verwacht. Op zich is de resolutie hoog genoeg, maar voor mij wel een min (bij beide).

Grafisch geheugen is van beide ok. De eerste is al bovengemiddeld voor een standaard laptop van die prijs. geheugen zal wel gedeeld zijn. Nadeel van de tweede is dat dit die meer stroom kost en de batterij sneller leeg zal zijn.

Al met al is die eerste gezien de prijs/ kwaliteit best interessant hoor! het is echt geen budget laptop, maar wel een budget prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals de rest kan ik je adviseren om de eerste te kiezen.
Prijs prestatie verhoudingen liggen te ver uiteen.
Mocht je dan toch te kort komen, wat ik niet denk kan je voor dat prijsverschil nog altijd een behoorlijke upgrade doen. Je moet er ook rekening mee houden dat je met dat ding moet gaan slepen en dan kan ie beter wat compacter en lichter van gewicht zijn.
En wat de os betreft zou ik zeker een voucher vragen voor windows 7. Ik draai nu Windows 7 RC op mijn computer en dat draait als een speer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de HP pavillion, bevalt goed. en ook nog een oudere compaq pressario. tegenwoordig is Hp Compaq en nooit geen problemen mee gehad, de hardware is ook heel degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het voor een ict opleiding is is het alvast een goede oefening om dat met behulp van internet even helemaal zelf uit te zoeken ,dat moet voor iemand die die opleiding gaat volgen een klein kunstje zijn,deze vraag aan gv voorleggen is mijns inzien te gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vier jaar is lang voor een laptop. Je kunt beter een mainstreammodel kopen en dan na twee of drie jaar een nieuwe. De tweede is een game-PC, niet iets voor je opleiding dus.