Wat is de laatste Pentium die gemaakt is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie vraag zeker omdat Intel het antwoord lastig heeft gemaakt door de naam Pentium stilletjes te herintroduceren als budgetvariant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad.. heel stilletjes.. waarom? Had een mooi reclamecampagne kunnen opleveren?
En zeker omdat ze bepaalde series hergenoemd hebben is het wel lastig te bepalen wat de laatste Pentium dan is. Misschien zit hiet het antwoord wel in?
On January 7, 2010, Intel launched a new Pentium model using the Clarkdale chip in parallel with other desktop and mobile CPUs based on their new Westmere microarchitecture. The first model in this series is the Pentium G6950. The Clarkdale chip is also used in the Core i3-5xx and Core i5-6xx series and features a 32 nm process (as it is based on the Westmere microarchitecture), integrated memory controller and 45 nm graphics controller and a third-level cache. In the Pentium series, some features of Clarkdale are disabled. Compared to Core i3, it lacks Hyper-Threading and the graphics controller in the Pentium runs at 533 MHz, while in the Core i3 i3-5xx series they run at 733 MHz. Dual Video Decode that enables Blu-ray picture-in picture hardware acceleration is disabled as well as Deep Color and xvYCC support[citation needed]. The memory controller in the Pentium supports DDR3-1066 max and the Core i3 i3-5xx series supports DDR3-1333 max. The L3 cache is also 1 MB less than in the Core i3-5xx series.

Antwoorden (4)

Pentium i7?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus geen Pentium maar een processor van de Core familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die fout maakte ik ook hoor. Ik noemde nog steeds alles Pentium.. die naam zit er ZO ingebakken!!!
Ik begrijp niet waar Intel niet doorgegaan is op dat succes, en de P5 uitgebracht heeft. Is toch veel duidelijker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is die keuze een beetje gemaakt omdat ze met de Core procs een andere techniek met een andere filosofie erachter introduceerden. De Netburst architectuur bleek niet echt meer op te kunnen schalen en toen is men overgestapt naar een zuinigere architectuur. Nu kon met een lagere kloksnelheid een betere prestatie geleverd worden. P4 3.8Ghz -> P5 2.2Ghz zou dan nog meer vraagtekens opleveren. Door het Core 2 Duo 6400 (2,2 Ghz) hebben ze dat zo proberen op te vangen. Ooit schijnt Intel gezegd te hebben dat ze binnen x jaar met de Netburst op 10 Ghz zouden komen.
Ik denk een Pentium 4 HT (Hyper Threading). Daarna kwamen de Duo Core, Core2Duo etc etc. Echter, gezien de enorme verscheidenheid aan prozessoren (desktop, laptop, server, chipset, etc etc), kan het best een ander zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En bedankt voor de min. Hier nog even een bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Intel-processors
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daaruit blijkt dat de Pentium 4 uit 2005 de laatste was uit de Intel Pentium serie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn natuurlijk heel veel Pentium 4's. Misschien daarom dat je die min van iemand kreeg? ;-)
In die bron zie ik trouwens de Pentium 4 extreme edition als laatste staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt dat vind ik ook het goede antwoord alleen is die lijst zeer beperkt. Klik even op de engelse en dan zie je dat er zelfs in 2010 een pentium versie geintroduceerd is. - is trouwens niet van mij.
dat antwoord van i7 klopt niet, want dit is een andere intel familie (intel core). Intel kent 3 processorfamilies, Core, Pentium, en Celeron.
Van intel pentium is de nieuwste de E6500 processor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag gaat over de laatste Pentium...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, en dat is de intel pentium E6500, zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
excuus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou heel goed kunnen.
Ik zie niet staan dat dit de laatste is? Maar wel dat hij uit 2008 is. Dus nieuwer als wat ik zelf gevonden heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is de laatste omdat het het hoogste nummer heeft, (6500) De E7000 behoort niet meer tot de pentium familie, maar tot die van Core. Het is dus de nieuwste van pentium (en waarschijnlijk ook de laatste omdat er geen nieuwe pentium processors meer gemaakt worden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is dus hetgene wat Intel NOOIT had moeten doen die E6500 is dus eigenlijk een Core 2 Duo E6500 die later hernoemd is naar Pentium E6500 toen hij niet meer als hoogwaardige proc verkocht werd maar nog wel geproduceerd. Dit zorgt dus zelfs bij mensen die het volgen voor verwarring. Je antwoord is daarom correct maar gevoelsmatig totaal onjuist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vaag gedoe allemaal bij intel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
E6500 is toch de laptop serie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
word idd veel toegepast in laptops, omdat hij te zwak ik voor een pc
Volgens mij worden ze nog steeds uitgebracht als low-budget variant van de Core processoren. Ze hebben niet echt veel meer van doen met de Pentium 4 of Pentium Dual Core wat vroeger de topmodellen waren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Eigenlijk is de laatste echte Pentium de Pentium 4 geweest of de Pentium D, welke twee aan elkaar geknoopte Pentium 4's waren dat was zo rond 2005.

Toegevoegd na 36 minuten:
De Intel Pentium E6XXX zijn hernoemde Intel Core 2 Duo E6XXX modellen die pas nadat ze alleen nog maar als budgetprocs verkockt konden worden zo zijn genoemd.

Toegevoegd na 46 minuten:
Als ik een chronologisch relevant lijstje op zou moeten stellen van desktop procs zou ik dit zeggen.
80286
80386 (SX/DX)
80486 (SX/DX/DX2/DX4)
Pentium I
Pentium II
Pentium III
Pentium 4 (Pentium D -Dual Core versie-)
Core 2 (Duo/Quad)
Core i5/i7 (i3 budget)

Er zijn ook Celeron(budget) en Xeon(Proffesionele) varianten en tegenwoordig dus ook Pentium(budget)varianten van deze procs gemaakt maar die heb ik express buiten beschouwing gelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn de i3 de budget modellen tegenwoordig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal ik weet ook niet of ze nu met de nieuwste sockets(1155) weer pentiums gaan introduceren maar in de vorige slag (2010 socket 1156) zijn er wel degelijk Pentiums uitgebracht. Intel had er naar mijn idee beter mee gestopt om procs Pentium te noemen na de Pentium4.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja klopt, en vroeger (pakweg 8 jaar geleden), was pentium 4 het topmodel van intel, vergelijkbaar met de i7 of de i5 van nu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was ook in de veronderstelling dat Intel na de Pentium 4 die naam ook niet meer gebruikte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben daar ook tijden vanuit gegaan tot ik met veel verbazing toch weer pentiums in prijslijsten tegenkwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een link naar zo'n Pentium socket 1156 ?
Zou het niet gewoon een fout van de winkelier geweest zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bron staat er al bij gewoon van wikipedia: Intel Pentium Clarkdale – 32 nm process technology
2 physical cores/2 threads
3 MB L3 cache
Introduced January 2010 !!!!!!!!
Socket 1156 LGA !!!!!!!!!!!!!!!!