Wat doet een printer als hij moet 'uitlijnen' nadat je er een nieuwe cartridge hebt ingedaan, en is dit wel nodig? Wat gebeurt er anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
5.6K

Het beste antwoord

Als de printer gaat uitlijnen dan worden de prinafstanden exact bepaald en vastgezet. De printer weet bijvoorbeeld dat hij een vierkant van exact 5 x 5 cm moet printen. Door het wisselen van cartridges kan de kop een beetje verschuiven. Het resultaat kan dus zijn dat het vierkand 4,9 x 5 cm wordt. Het verschil lijkt weinig, maar als je in kleur een foto wilt afdrukken kan je foto er zwaar *&*# uitkomen.

De printer zal een aantal lijnen en vlakken printen, en jij moet dan zeggen welke het beste zijn. De printer weet dan hoe en wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de positie van de spuitkopjes en nozzles (sproeiertjes) bepalend zijn voor de kwaliteit van je print, is het belangrijk dat zo goed staan uitgelijnd. Omdat je een andere kop erin gezet heb zal de stand t.o.v. de andere koppen iets anders zijn. Door dit proces worden ze dus ten opzichte van elkaar afgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat eigenlijk voornamelijk om de regelafstand. Als de printer de opdracht krijgt om een regel naar beneden te gaan,zullen de tandwielen dit regelen, maar dit gaat niet op de tiende van de millimeter precies, terwijl dit wel moet. (anders zie je strepen doordat een en ander niet op elkaar aansluit).
Op de ouderwetse manier kan je een testpagina printen, en dan via de software vertellen wat de beste uitlijning is.
Tegenwoordig zijn printers in staat om dat zelf te zien.