Hoe komt het dat monitors met een TN (goedkoop) paneel vaak betere kleur "lijken" te hebben dan duurdere IPS paneel schermen?

Zelf maak ik sinds een jaar gebruik van een scherm met IPS paneel, welke een veel betere kijkhoek heeft en een meer natuurgetrouwe kleur.

Als ik dan op bezoek ben bij iemand met een TN (standaard) paneel scherm, zijn de kleuren zo extreem aanwezig. Bijvoorbeeld bij de XP desktop: groen is echt fel groen en blauw is echt fel blauw.

Zelf werk ik in OSX en met mijn scherm heb ik meestal niet zo'n "volle" kleuren.

Mogelijke oplossing:
IPS schermen hebben vaak een groter kleurbereik en zijn standaard natuurgetrouw gekalibreerd en geven hierdoor een betere, natuurgetrouwe weerspiegeling van foto's, kleuren etc.

Een scherm met een TN paneel is standaard op het maximum kleurbereik(gelimiteerd) ingesteld en geeft hierdoor een iets vertekende weergave van de werkelijkheid. Kleuren lijken veel feller dan dat ze daadwerkelijk zijn.

Dus het IPS scherm kan wel het TN paneel kleurbereik en kleuren weergeven, alleen zou het een vertekend beeld van de werkelijkheid weergeven.

Zoiets denk ik alleen weet ik het niet zeker.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Je geeft zelf het goede antwoord op je vraag, het contrast wordt in minder stappen bereikt en om die reden helemaal benut.
Het IPS scherm kent veel meer kleurgradaties maar brengt daardoor het risico van solarisatie (clipping) van kleuren met zich mee.
Zou de limiter een soort soft clipping toelaten dan zouden kleuren in het uiterste bereik van het kleurgebied een niet lineaire versterking geven.
Dus is de TN in het voordeel, de limiter voorkomt solarisatie maar is als scherm minder nauwkeurig in het aantal kleurstappen.
Toch zou een goede begrenzer in het IPS EN een goede kleurbalans en een grotere kleurnauwkeurigheid kunnen geven.
Het scherm mist echter de feedback die nodig is de mogelijkheden optimaal te benutten.
Hoe geavanceerder apparatuur is hoe gevoeliger het wordt voor ongewenste verschijnselen.
Dit effect zie je op heel veel terreinen optreden.
Zo geeft een zeer goede geluidinstallatie genadeloos opname fouten weer die bij een budgetapparaat niet opgevallen zouden zijn.
Niet een perfecte vergelijking maar voor de beeldvorming (in figuurlijke zin) misschien bruikbaar.