Hoe een moederbord testen?

Hoe kan je testen of een moederbord nog werkt of niet? Het gaat hier over een moederbord dat niet is ingebouwd in een pc. Ik wil alleen weten of het moederbord nog kan dienen om te worden ingebouwd of niet. Ik heb wel een losse voeding liggen die ik eventueel kan aansluiten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
12K

Antwoorden (5)

Als je het wilt testen zal je er stroom door heen moeten zetten en een beeldscherm met een harde schijf aan koppelen zodat je kunt zien of hij idd het process doorzet. Lijkt mij zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eerst gaan kijken of er geen condensatoren op zijn geblazen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal je mobo toch eerst echt helemaal aan moeten sluiten om te controleren of hij nog werkt, zonder geheugen en processor zal het niet gaan, als je geen HD of monitor aansluit kan je niet zien of deze zullen werken enz.
Mocht aan het eind blijken dat hij niet werkt, heb je inderdaad een hoop werk voor niks gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moederbord moet je eerst aansluiten op een monitor,interne speaker en toetsenbord. Ook moet je het moederbord voorzien van het juiste intern geheugen,videokaart en processor met koeling. Stroom erop en aan zetten. Vervolgens komt er op het beeld de post gegevens en je hoort dan ook piep toontjes. Dit is je feedback van de computer over de staat van je moederbord, videokaart,geheugen etc. Kan zijn dat de geheugen niet goed er in zit of dat er iets is door gebrand etc. Daar horen verschillende geluidjes bij. Zie het als een mors code. Elk merk of soort bios heeft weer zijn eigen morscode.

Test eerst met een kaal moederbord zonder het geheugen en videokaart. Dan met geheugen> vervolgens de videokaart erbij steken.

Wat ook kan is het testen met een aandere computer. En check het batterijtje op je moederbord (via bios). Bij oude moederborden moeten ze soms vervangen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft het voor zin om zonder geheugen te testen? OF er gebeurt helemaal niets, OF hij geeft piepjes...
Sommige moederborden geven piepjes wanneer je deze opstart en er is iets fout. Of er branden lampjes die eventuele fouten aangeven. Kijk even in de handleiding of je moederbord dit ondersteunt, of probeer het gewoon. Een basale test is dan gewoon de voeding erop aansluiten en aanzetten (kan lastig zijn als dat via de aan/uit-knop moet worden geschakeld). Piepjes of lampjes geven dan aan dat het moederbord in elk geval nog in zekere mate werkt. Hoor/zie je helemaal niets, dan doet 'ie 't niet. (Sommige moederborden hebben een on-board speaker, bij andere moederborden moet je een speaker aansluiten.)

Je weet dan echter niet of alles het nog doet, zoals bijvoorbeeld geluid of geïntegreerde videochip. Wil je echt weten of alles het nog doet, dan moet je al zo'n beetje een pc in elkaar zetten. Daarvoor hoef je 'm niet in te bouwen. Je kunt ook de benodigde onderdelen zoals een videokaart en harde schijf uit een andere computer nemen en deze erop prikken. Dat is sneller gedaan dan 'm helemaal inbouwen.