Kan een processor geluid maken?

En dan bedoel ik alleen de processor, geen andere delen van een pc. Omdat er geen bewegende delen in zitten lijkt het mij vreemd maar ik hoor toch geluidjes in de pc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2.1K

Het beste antwoord

Een processor maakt geen geluid. Wel de koeling die erboven zit, en dan vooral als het ventilatortje oud en versleten, of vuil is.

Andere geluiden kunnen komen van de hoofdkoeling, en natuurlijk je harddisk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het dan de HDD is.

Andere antwoorden (4)

Als je processor geluid maakt zou ik hem toch maar eens laten nakijken!
Maar wat bedoel je dan? Muziek of Piepjes?
Het kan soms ook zo zijn dat er een klein speakertje al ingebouwd zit!
Dit geeft dan die piep geluiden!
Als je het probleem toch niet visueel kun opsporen dan moet je vrees ik een nieuwe processor kopen!
Ik hoop dat ik je hiermee wat heb geholpen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je harde schijf maakt geluid. Je CD/DVD speler maakt geluid, maar als je processor geluid maakt, doet hij dat niet lang meer, want dan is hij waarschijnlijk aan het garen/oververhitten en stuk aan het gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals hierboven al gezegd wordt. de processor zelf maakt geen geluid, terwijl deze aan het opstoken is misschien. de koeling en de hdd maken wel veel geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat geluid zou kunnen maken, is de voeding die rondom de processor op het moederbord zit. Die voeding zet 12V om (van de extra stekker die naast de processor zit) om naar de spanning die de processor nodig heeft (1.35V of zo; ik noem maar iets dat er in de buurt ligt; beetje afhankelijk van het type processor.)

De componenten die je hoort zijn de spoelen. De rimpelstroom in die spoelen vertaalt zich in een rimpel op het magnetische veld. Dit veranderende magnetische veld kan een zeer kleine mechanische vervorming tot gevolg hebben. Deze vervorming veroorzaakt luchtverplaatsing, en die hoor je dus.

Maar!! Dit kun je natuurlijk alleen horen als de frequentie van de rimpel zo laag is dat het in het hoorbare gebied komt (<20 kHz). Dit komt eigenlijk alleen voor als de voeding in discontinue mode komt (onderbelasting), of als de regellus van de voeding niet stabiel is (er zit een oscillatie op).

Je kunt doro je vingers op de spoelen te leggen soms wel vaststellen waar het geluid precies vandaan komt.