Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is stroomverbruik in euro's van een server op jaarbasis ? Dit, als hij dag en nacht draait !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
12.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat is moeilijk zo te zeggen.

Als je weet hoeveel Watt de voeding is, en hoeveel stroom kost per kW, kun je de volgende berekening gebruiken;

Watt x (24 uur x 7 dagen x 52 weken) = aantal Watt
Bv. 750 Watt x (24 uur x 7 dagen x 52 weken = ) 8736 =
655200 Watt

Dit moet je delen door 1000 ( 1000 Watt is namelijk 1 kWh)
655200 Watt / 1000 = 6552 kWh

Als de prijs per kWh = €0,2239...

6552 kWh x €0,2239 = €1466,9928
Dat betaal je dus per jaar (in dit voorbeeld)

Toegevoegd na 18 uur:
Ik ging er hier van uit dat de 750W helemaal gebruikt wordt, omdat ik het daadwerkelijke gebruik niet weet van al het apparatuur dat zich in de server bevindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een voeding 750W is, wil dit zeker niet zeggen dat deze ook daadwerkelijk 750W opneemt uit het net.

Een server hoeft helemaal niet zo 'duur' te zijn. Als je een server inricht zonder videokaart (heb je toch niet nodig als je puur server bent), en de processor is relatief vaak idle, dan kom je denk ik eerder op zo'n 50W uit gemiddeld, dus ruwweg 1 kWh per dag. Dus dat is dan zeg maar 365 kWh per jaar.

Even de prijs aanhoudend van het vorige antwoord (€ 0.22), dan kom je op zo'n € 80.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is dit wel veel meer dan een gemiddelde hosting provider! Deze draaien namelijk meerdere sites per machine, waardoor de prijs lager kan zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding