Op de site via onderstaande link wordt globaal het ontstaan en de werking van de chip uitgelegd.
jc54
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een chip, ofwel een geintegreerd circuit (IC) bestaat uit een aantal pinnetjes (input/output) en een donker stukje steen lijkt het wel.
in dit donkere stuk lopen allemaal fijne lijntjes die op een ingewikkelde manier de buitenste pinnen met elkaar verbinden.
hoe deze lijntjes lopen bepaalt de functie van de chip.
hoe ingewikkelder de chip, hoe meer van dit soort lijntjes en vaak ook hoe meer pinnetjes eraan zullen zitten.

om een chip te gebruiken zet je een electrisch signaal (stroom dus) op de input pinnen van die chip
afhankelijk van dit signaal komt er door dat doolhof van lijntjes op de output pinnen een ander signaal terug.

stel je hebt een chip die 2 getallen optelt, dan zet je op de inputpinnen twee getallen (binair gecodeerd) en op de outputpinnen komt dan (ook weer binair gecodeerd) het
resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Ja,ja, volkomen onduidelijk...
hoi 2Dparrot,

tsja, om dat binnen 2500 karakters uit te leggen valt niet mee.
in principe is het tellen en vergelijken.

een computer kan alleen optellen en vergelijken.
aftrekken en alle andere rekenkundige bewerkingen zijn tot optellen terug te brengen.
vergelijken, kan slechts tussen twee punten, dus spring naar A als dit waar is, en spring naar B als dat waar is.

dit kan met relais, (de eerste computers waren in relais uitgevoerd) maar elektronisch gaat dat veel sneller.
ooit heb ik zo'n relais computer gezien.
dat was 5 bits breed, (een teletype was de invoer/uitvoer)
de kloksnelheid was uit de netfrequentie (klein relaitje klappert 100Hz, dat werd in tweeën gedeeld, waardoor een zuivere simmetrische klokfrequentie van 50 Hz ontstond.
kom daar tegenwoordig maar eens om met 300 GHz pc's
dat apparaat werd gebruikt voor het voorspellen van de voetbaltoto, helaas is eigenaar nooit rijk geworden.
blijkbaar lopen voetballers en computers niet geheel parallel.

een knopje, relais, lampje kan 'aan' staan of 'uit' twee mogelijkheden, BI staat voor 2, vandaar binair.
vaak is 1 hoge waarde, 0 lage waarde.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een chip zitten miljoenen transistoren, die aan een uit schakelen. ofwel 0 of 1. Het binairstelsel werk ook met 0 en 1. Door de ingevoerde informatie naar het binairstelsel te vertallen, kan de pc de informatie verwerken.