waarom verschillen de getallen tussen b, kb, mb, gb, tb enz?

Ik bedoel, hoe kan het dat hoe meer het is, de getallen veranderen? voorbeeld:

100.000.000 bytes
976563 kb
954 Mb
1 gb

Het is niet zo als bij maateenheden en lengtes enzo, dat er een nulletje bij komt.

ps geen idee of het bij de juiste categorie staat :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik een goede vraag!

Het beste antwoord

Aanduidingen als kilo en mega voor bytes in de computerwereld zijn eigenlijk al heel lang geleden in de spraak geworteld geraakt, terwijl men eigenlijk 1024 en 1024*1024 bedoelde, namelijk 2^10 en 2^20. De afwijking was relatief klein, en het spreekt gemakkelijk.

Echter, bij het groter worden van de geheugens, is men dit door gaan zetten naar giga (1024*1024*1024, of 2^30) en tera (1024^4 of 2^40), maar de afwijking van het decimale equivalent wordt natuurlijk steeds groter.

Om verwarring te voorkomen, heeft men de 'binary' equivalenten van de kilo, mega, giga enz ingevoerd: de kibibyte, mibibyte, gibibyte, etc. Hierdoor kunnen zowel de decimale als de binaire vormen beide gebruikt worden. Officieel spreekt men dus van bijv 4 GiB intern geheugen (4.294.967.296 bytes), maar een harddisk van 500 GB (500.000.000.000 bytes).

In de praktijk worden deze termen natuurlijk vaak door elkaar heen gebruikt, omdat niet iedereen het echt volledig snapt. Zo wordt ook de kleine 'b' gebruikt voor byte, terwijl dit 'bit' betekent. Als er ergens staat dat een computer 512mb heeft, dan moet ik altijd lachen: ruim een halve bit! ;-) (m is natuurlijk milli, dus 1/1000).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat 1 MB gelijk staat aan 1024 Kb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin. 1024 word AFGEROND en dus gelijkgesteld aan 1 MB. MB betekend MegaByte, en Mega betekend miljoen.
Wij zijn gewend aan de makkelijke manier van 1 stapje hoger= 10x zoveel,b.v. mm, cm, dm, meter. In de digitale wereld is dat nu eenmaal niet zo,daar worden exacte getallen gebruikt.Misschien kun je met deze link iets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, al die getallen zijn mooie ronde getallen. Kilo is 1000, mega is miljoen, giga is miljard, terra is biljoen.
Maar om het makkelijker te maken ronden geheugenfabrikanten het af. Zij maken van 1024 kb 1 MB van. En van 1024 MB maken ze 1 GB van.
Echter.. Microsoft houd de 1024 serie aan in plaats van de echte ISO reeks! En daarom wordt een harde schijf van 1 TB maar aangegeven met 954 MB bijvoorbeeld, terwijl het toch echt 1 TB is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft ermee te maken dat computers intern rekenen met het tweetallig stelsel. Alles gaat met machten van twee. Zo is een byte 8 bits, acht is twee tot de derde. Een computer kan 64-bits zijn, twee tot de zesde.
De eerste geheugens waren 1024 byte en dat is twee tot de tiende. Omdat 1024 dicht bij duizend zit noemden ze dat een kilobyte. Een megabyte is twee tot de twintigste en dat is 1048576 byte. Een gigabyte is twee tot de dertigste en dat is 1073741824 byte. Enzovoort.
Dus 1000.0000.000 bytes is minder dan een gigabyte.