Moederbord sneller laten starten.

Titel zegt het al, zou graag willen weten hoe ik het starten en laden van mijn moederbord kan versnellen.
Het opstarten vanaf het begin, en tot windows geladen is duurt ongeveer 45seconden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Antwoorden (6)

Je pc begint met het laden van de bios, dit bedoel je warschijnlijk moederbord mee. Hier kun je niet veel aan weizigen. Bij dell kun je hem wel updaten volgens mi maar dat heeft niet veel zin qua snelheidj. De truc voor het sneller opstarten van je windows is minder programma's laden bij het opstarten in ccleaner (gratis) zit een eenvoudige functie hiervoor. De dingen in het startmenu in het mapje kun je het best ook zo leeg mogelijk houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zo zijn dat je langzame hardeschijven hebt. Als je bijvoorbeeld kijkt op google voor SSD harde schijven zul je zien dat het echt veel scheelt! Met een SSD harde schijf is het mogelijk om de pc in 10 seconden op te starten! Maaaaarrr, de prijs van SSD harde schijven zijn nogal aan de dure kant. Het heeft tijd nodig en dan zullen de prijzen vanzelf zakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks voor je reply. Ik heb een ssd schijf, alleen doet de bios er heel lang over om te laden, windows zelf is binnen 15/20 seconden klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
staat de bios wel op fast? (quick mode enabled)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja alles staat op snel ingesteld, maar zo snel vindt ik het niet.
Zoek op internet maar naar het type van je moederbord en plaats er het grootste geheugen op mag dit trekken kan.Neem Corsair geheugen en géen Kingston,daar dit het slechtste is en problemen geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi Koedoetboe,

een moederbord kan wel sneller, dat heet 'overklokken'
dat is net zo iets als een brommer opvoeren, het werkt fantastisch, maar het apparaat is er niet op gebouwd.
door extra koeling werkt het, maar uiteindelijk gaat alles kapot.

waarom?
welnu, als de processor geschikt is voor die hoge snelheid, dan zou de fabrikant dit toch wel hebben gedaan, dacht ik zo.
een snellere processor verkoopt nu eenmaal beter, je kan er meer geld voor vragen. zou die fabrikant gek zijn?

dus opvoeren van moederbord, lekker vergeten
toch sneller, dat kan wel met een SSD
een elektronische harde schijf.
zeg maar een soort van super snelle super grote USB stick.
geen bewegende delen, je monteer hem en sluit hem aan zoals een normale harde schijf. noem hem C:\ en zet het windows systeem er op. dit verhoogd enorm de opstartsnelheid.

ook hierin zijn verschillende, dure SSD's zijn sneller dan goedkope alleen..... goedkope SSD's bestaan niet.
je hebt dure en vreselijk dure SSD's.
SSD staat voor: Solid State Disk

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over het sneller opstarten van een moederbord (niet het OS);
overclocking zal je nauwelijks iets vooruit helpen bij MB opstart...ik werk zelf met een i5 680 en het verschil tussen een klok op 3.3Ghz of 4.6Ghz is nauwelijks merkbaar tijdens de bios opstart; 1 seconde misschien?
---
fabrikanten werken met een MTBF (mean time between failure) rendementsfactor tov prestatie marge.
de gemiddelde CPU kan makkelijk +20 jaar mee (ook bij normaal gebruik verslijten transistoren) en bij een overclock zal dit niet zo lang zijn, maar tegen dan heeft ieder al lang een nieuwer sneller model in gebruik...
---
SSD's verslijten veel sneller bij normaal gebruik dan zo een CPU; er zijn schattingen van enkele maanden tot 5 jaar bij continu R/W (mis-)gebruik... weinig enthousiastelingen staan daar bij stil...
maar voor 50 euro koop je dan gewoon een nieuwe...
---
http://superuser.com/questions/39719/what-is-the-lifespan-of-an-ssd-drive
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=287740
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=611769
overclocking zal je nauwelijks iets vooruit helpen bij MB opstart!
ik werk zelf met een i5 680 en het verschil tussen een klok op 3.3Ghz of 4.6Ghz is nauwelijks merkbaar tijdens de bios opstart; 1 seconde misschien?
-
op je MB kunnen allerlei mogelijke "randapparaten/extra chipsets" zitten die extra tijd vragen om te laden via BIOS;
zoals USB 3.0, sata 3 of 6Gb/s, IDE HDD aansturing, LAN netwerk,.... en mogelijk ook een BIOS RAID systeem. vooral deze laatste heeft wel wat extra tijd nodig om te laden (3 a 4s).
probeer in alle geval die apparaten die je niet gebruikt op "disable" te zetten dan worden deze niet door het BIOS (Basic Input Output System) geladen.
-
je kan AL deze tools uitschakelen, maar dan heb je geen functionaliteit meer mocht je ze willen gebruiken.
het opstarten gaat dan wel enkele seconden (5s tot 8s) sneller.
-
zet in je BIOS "uitgebreide start" voor je opstart, zodat je kan zien (gebruik de PAUZE knop) op je scherm welke apparaten zo lang nodig hebben om te laden, als de opstart echt lang hapert over 1 onderdeel is daar iets mis mee (hij zoekt bijvoorbeeld naar IDE harde schijven die er niet zijn = extra 3 seconden, dus beter uit zetten)
-
je kan er niet onderuit; MB opstart kost wat tijd en kan niet echt veel versneld worden.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U kunt het volgende doen : Een poging doen ,om het moederbord van Uw Pc te "flashen" .Deze term moet nooit verward worden met overklokken !
Flashen van Uw moederbord'is in Uw geval aan te raden ..hiermee werkt U het moederbord bij ,ongeveer vergelijkbaar met firmware upgraden van één onderdeel van de hardware.

Als U hieronder op de link hebt gedrukt en dit perfecte (GRATIS) programma hebt gedownload/geïnstalleerd (het laatste is niet persé noodzakelijk,want het is een zip-bestandje,zodat het óók op een Usb-stick gezet kan worden) en U opent het,dan drukt U op het 7e icoontje vanaf links: (soms krijg je een dialoogschermpje met "wrong data" niks van aantrekken,want enkele secondes later is het exacte tijdstip van fabriceren van Uw moederbord te lezen.

http://www.alexnolan.net/software/sysspec.htm

Click er op ,kopieer het en laat Uw favoriete zoekmachine haar best voor U doen. Volg altijd de juiste werkwijze op bij het "flashen" van het moederbord,want 1 foutje kán fataal zijn. ( Bijvoorbeeld als U een verkeerd pakketje van een ánder moederbord gebruikt )Dit is slechts de enige ( veilige) wijze,om het moederbord optimaal te benutten en levert meestal 10 á 15 seconden tijdwinst op qua opstarten.

U kunt eventueel óók gebruik gaan maken van een softwarematige oplossing ,om de Pc enkele tientallen sneller te laten opstarten. Hiervoor kunt U hier terecht :

http://soluto.en.softonic.com/

Succes gewenst ! Zoekertje