Bij overklokken wordt via software in de bios de processor kunstmatig op een hogere kloksnelheid gezet. Het systeem kan hierdoor sneller werken, maar het nadeel is dat de processor zeer heet kan worden. Een goede koeling is dus noodzaak. Het werd vooral in de vroege gamers wereld Windows 95/98 tijdperk) veel gedaan om de spellen wat regelmatiger en vlotter te laten verlopen. Het wordt tegenwoordig niet meer gedaan omdat de techniek deze noodzaak heeft achterhaald.

Bij onderklokken wordt het tegenovergestelde gedaan. Via software in de bios laat men de processor op een lagere kloksnelheid draaien. Meestal om bepaalde oude programma's die een lagere kloksnelheid vereisen toch te laten draaien. Ook dit is uit vervlogen tijden dat software erg duur was. En ook onderklokken is door de techniek en de commercie achterhaald.

Bij oude computers uit het DOS tijdperk werd dit via een soort kleine schakelaartjes, jumpers genaamd, op het moederbord gedaan. Niet elke computer kon dit.

Voor alle zekerheid even de gebruikte begrippen: (gezien de vraag denk ik dat alle ins en outs buiten de algemeen bekende begrippen van computers niet bekend zijn)

Bios: Basic Input Output System, chip met het basisprogramma om de computer te laten werken. Het bestuurt de basisfunkties onder andere de processor, harde schijf, cdrom etc.

Kloksnelheid: werksnelheid van de processor. Hoe hoger die snelheid, hoe sneller de computer. (basis, er zijn meer factoren die een rol spelen bij de werksnelheid van een computer)

DOS: Disk Operating System, de basische besturings software van de computer. Hier bovenop moest nog van alles worden geinstalleerd om de pc te laten werken en om er mee te werken. Bijvoorbeeld Windows 3.1, MS Word, Xcel, Norton Commander, brander en backup programma's, besturings software voor cdrom, geluid en videokaart etc. Ook dit is grotendeels door de techniek achterhaald.

Moederbord: grote printplaat met elektronica waar de rest op en aangebouwd wordt en waarop cdrom dvd, harde schijf etc. wordt aangesloten. Ook de processor en het geheugen worden hier op gemonteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overclocken: je processor sneller laten lopen als waar het voor bedoeld is.
Onderclocken: je processor langzamer lopen als waar het voor bedoeld is.

Ik heb de processor van mijn laptop ook ondergeclocked, zodat de processor wat minder warm word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kort en krachtig. +1
hoi ramboturk,

zoals je een brommer kan opvoeren gaat dat ook met een computer.

elke schakeling in de chip bestaat uit twee transistoren.
de een is aan + verbonden, de andere aan -
wil je een + niveau hebben, dan open je de bovenste en sluit de onderste, tussen de twee torren staat nu het + niveau.
wil je - dan open je de onderste en sluit je de bovenste.

dat openen en sluiten gebeurd miljarden keren per seconden
(1 gigahertz is 1.000.000.000 maal)
dit schakelen gaat niet tijdloos, er is dus een heel klein moment dat de ene half open is, en de andere tegelijkertijd half dicht.
op dat moment vloeit er een kleine kortsluitstroom.
daarvan wordt de chip warm, die warmte moet worden gekoeld.
hoe sneller de processor loopt, dest te meer van die kleine kortsluitinginkjes er optreden, dus meer warmte wordt er opgewekt.

de warmte moet je door extra grote ventilatoren, wegkoelen, waterkoeling of zelfs stikstof koeling wordt toegepast.

een andere manier is het verlagen van de processor spanning, bijvoorbeeld van 5V naar 3V dit gaat dan bv 3,2V of 3,1V
heel subtiele spanningsverlaging, want hoe lager de spanning is, des te lager is ook de (kortsluit)stroom tussen de twee torren.
bij 3V liggen de definities van -1- en -0- ook dichter bij elkaar, waardoor er weer grotere kans op fouten is.

kortom, NIET overklokken, want net als bij de opgevoerde brommer, de levensduur wordt enorm verkort en er is kans op fouten groter.
als de chip dit probleemloos aan kan, dan had de fabrikant het zeker zelf al gedaan, immers een snellere chip verkoopt beter dan een langzame.

zouden al die ingenieurs dan gek zijn???
wil je sneller, dan koop je een snellere PC.

groeten, Dré