Geluidsuitgang laptop monotoom maken

De (mini-jack) uitgang van mn laptop is kapot, ik hoor via een koptelefoon nog maar in een oor geluid. Ik heb eerder kapotte minijack uitgangen gehad maar die wist ik te 'repareren' met een trucje waarbij ik het geluid monotoom maakte ipv stereo en zo beide oren geluid te hebben.
Nu werkt dit trucje niet voor mn laptop, iemand suggesties om mijn geluid monotoom te maken?

P.s. De truc ging als volgt: men neemt een minijack splitter en stopt in een vd 2 nieuwe uitgangen het mannetje middels men muziek wil horen, in het tweede gaatje een los mannetje er halverwege in. Waarom het werkt? Geen idee, ben er door puur toeval achter gekomen :P

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Je kan heel eenvoudig een Stereo naar Mono stekkertje kopen. Goed gesorteerde audiowinkels hebben die, of anders via het internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt interessant!, Ga ik binnenkort eens langs zon winkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das nog beter ! +

Andere antwoorden (3)

Volgens mij maak je met dat trucje een soort kortsluiting tussen de twee kanalen . Op zich zelf is dat een goed trucje , maar soms wordt het geluid er heel dof door ( vervormd) .

Van stereo naar mono . Knip de draad van je koptelefoon door ( of koop een verlengingskabeltje met een vrouwtjes - stekker en en knip het verlengingskabeltje door.

Daarna soldeer je de twee binnenste draden ( die dus in het koperomhulsel van de aardedraad zitten ) aan elkaar , en je doet het zelfde met de twee binnenste draden van de andere kant van het kapot geknipte draadje.
De twee kanten van de twee gesoldeerde binnenste draden aan elkaar verbinden ( solderen of met een stekkertje aan elkaar verbinden) . De twee aarde draden ( koper omhulsel verbind je ook ( solderen of met een stekkertje aan elkaar verbinden ) met elkaar . Zo heb je van een stereo draad een mono draad gemaakt . Je koptelefoon geeft één kanaal in mono aan beide oren door .

Let op soms zijn de draadjes in je hoofdtelefoon heel dun en zijn de aarde draad en de twee binnenste draden niet van elkaar te onderscheiden . Dan wordt het , proberen , proberen om de juiste draden aan elkaar te solderen...

Toegevoegd na 1 minuut:
wel netjes afwerken met isolatie tape.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje, inderdaad een optie. Maar ik had eigenlijk gehoopt op een trucje vanuit de laptop. Ik sluit hem namelijk ook op de versterker aan.
Er zijn kleine externe geluidskaartjes in de vorm van een usb stick te koop die je gewoon in een usb-poort kunt steken.En dan is het een kwestie van de interne geluidkaart in de laptop uit schakelen en deze te installeren.En meestal doet hij dit al vanzelf,tevens de mooiste oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het nog goedkoper is mijn geluidsuitgang te laten maken dan een geheel nieuwe geluidskaart kopen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die usb-kaartjes kosten nog geen € 10,= hier in de dump van het merk "König"(Baco IJmuiden) .En dat is aanmerkelijk goedkoper dan wat die laptop monteur vraagt.Ze zullen elders ook wel te koop zijn onder andere merken.
hoi Stein1,

kan je wel met trucje doen, maar dan ben je toch de helft van het signaal kwijt.

voorzichtig openen, nieuwe plug in solderen.
moet lukken, zolang je het maar voorzichtig doet

je kan ook een USB-geluidskaart kopen.
dat is een kastje met USB stekker waarop je de speakers of koptelefoon kan aansluiten.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik heb het solderen even overwogen, maar een laptop iets me toch iets te fragiel. Mijn vader heet trouwens ook dre :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dre:Niet iedereen is handig met een soldeerbout en het openmaken van een laptop vergt ook ervaring.