Hoe krijgt een computer schijf zijn naam

Bijv. C en waarom krijgt hij niet Z als naam
En een USBtje E en geen Y

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

Tijdens de installatie van Windows wordt de 'letter' voor de systeempartitie (deel van je schijf waar Windows op is geïnstalleerd) bepaald. Daar kan je er ook voor kiezen hem bijvoorbeeld 'D' of iets anders te noemen (maar dat is niet praktisch, standaard is het 'C' en daar gaan de meeste programma's ook vanuit; soms geeft een andere letter problemen).

A en B zijn letters uit het diskettetijdperk, zie het artikel in de bron onder 'Geschiedenis van de diskette'.

Overigens kan je van alle partities en apparaten de schijfletter aanpassen (via Diskmanagement/schijfbeheer) behalve van de systeempartitie want als je die aanpast gaan heel veel bestandsverwijzingen (snelkoppelingen) wijzen naar iets wat niet meer bestaat, gevolg: Windows start niet meer (of wordt zeer instabiel).

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, als jij niets aanpast onder Diskmanagement/schijfbeheer zal altijd de volgorde van het alfabet worden aangehouden. Voor CD/DVD-spelers, USB-drives en interne schijven begint dat bij C. Soms heb je al twee partities en 2 DVD-drives, die hebben dan normaalgesproken C, D, E en F toegewezen gekregen (dat kan je zelf aanpassen zoals hierboven beschreven), top je er nu een USB-schijf bij dan krijgt die zeer waarschijnlijk de letter 'G' toegewezen want dat is de volgende letter in het alfabet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je ;-)

Andere antwoorden (3)

Het gaat op volgorde van verschijning. Eerst werd alleen de floppy ingang gebruikt en dat was A:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de poort van je PC, bijv. je hebt 4 USB ingangen dan heten die bijv ABCD omdat je meestal bij a begint en niet bij Z
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C: is voor je primaire harde schijf en de partitie waarop het besturingssysteem staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En meestal zit je harde schijf (c:) niet op de USB poort ( gelukkig!) anders zou het wel erg langzaam gaan...
Dat kun je gewoon instellen bij schijfbeheer. Standaard is a en b schijf voor floppy. C voor besturingssysteem en dan alfabet oplopend.