Hoe is de verhouding bij kapotte 2.5 HDD's tussen kapotte mechaniek/kapotte printplaat?

Dus: in hoeveel % van de gevallen is de data te redden door 't printplaatje (op de HDD zelf) met die van een indentieke HDD om te wisselen?

De HDD in een andere laptop doen hielp niet: zelfde error: 'A disk read error occured Press Ctrl+Alt+Del to restart' (een melding vóór dat er van de harde schijf opgestart kan worden). Je hoort nog heel even heel zachtjes de harde schijf ratelen op 't moment dat ie aangesproken wordt.

(Hitachi HTS522580K9SA00-(S1) 80GB)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Dan heb je heel vaak succes... Er is maar een maar... Op dat printplaatje zit een geheugen van sectoren die in het verleden als bad aangemerkt waren, en als je de printplaten verwisselt, dan kun je daardoor problemen krijgen... Als je op de nieuwe dat memorie-stukje wist dan is de kans dat je slaagt een factor 2 groter...

Het is een laatste maar meest gebruikte paardenmiddel idd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eerst even ingaan op het vorige antwoord: De tabel van bad-sectors staat in je FAT, en niet in een chipje.
En bad sectors zijn onleesbare stukjes en niet te repareren.

Als je elektronica kapot is, dan kun je je HD soms in orde krijgen met een nieuw printplaatje, maar de kans is bijzonder klein dat dit het probleem is.
De grootste kans om nog wat data van je schijf je halen is hem te hangen aan een werkende PC en dan met reparatiesoftware proberen de zaak te redden.
Een goed stukje software daarvoor is HDD generator, maar er zijn er meer.
Een reparatiepoging duurt vele uren, soms 24 uur, (afhankelijk van schijfcorruptie en grootte van de HD) en heeft wisselende uitkomsten. Soms heb je alles terug, soms een deel, als ie echt defect is helemaal niets.
Soms werkt het ene stukje software wel, terwijl een ander er niets van kan bakken.
Toch succes.
AWM
14 jaar geleden
Altijd eerst proberen een "image" te maken van de schijf, voordat er allerlei software oplosgelaten wordt, die de inhoud van de schijf veranderen.
Ik kom in mijn vak (data recovery) regelmatig dit soort problemen tegen, repareer de image en niet de schijf zelf.

Toegevoegd op 12-06-2009 10:10:26
Een "disk read error" kan inderdaad worden veroorzaakt door bad blocks op de schijf, maar ook door een hardware probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat 't een hardware error is. Dan is een image toch niet mogelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom denk je dat het een hardware error is? Een "disk read error" kan ook door een bad block worden veroorzaakt.
Een image met ddrescue (Linux) probeert alle leesbare data van de schijf te halen.