Hoe werkt een computermuis en uit welke onderdelen bestaat een computermuis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Het beste antwoord

Het originele idee van de muis is gebaseerd op een beweging van een rollertje over twee vlakken. Dit werd met een balletje gedaan die over de tafel bewoog (zie afbeelding).

Tegenwoordig tast een laser de tafel af en kan de verplaatsing worden berekend doordat de onderlaag optisch wordt afgetast.

Toegevoegd na 1 minuut:
In alle gevallen zit er dus een mechanisme in dat de beweging in een plat vlak (dus met een x en y coordinaat kan registreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
In de meeste optische muizen zit een ledje en geen laser.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, maar in de nieuwste versies is die vervangen door een optische laser. Deze laser wordt opgevangen door een 5,8 megapixel sensor. Laser muizen zijn preciezer dan die met een rood lampje werken.
escape
13 jaar geleden
Die zijn niet echt nieuw, maar bestemd voor gamers.
Ze zijn extra duur. In 99.9% van de huishoudens tref je een muis aan met een ledje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Ik vind ze zelf wel prettiger, ze doen het op alle oppervlakken.
escape
13 jaar geleden
Optische led-muizen werken op alle oppervlakken behalve als het spiegelt. Kunnen lasermuizen daar wel tegen?