Wat is de levensduur van een computer?

We hebben vijf jaar geleden een Shuttle computer gekocht, dezelfde als die wij op ons werk hebben dus ik meen wel goed. Nu is hij bijzonder traag, vooral bij het afsluiten. We hebben hem weggebracht en er valt niet heel veel aan te sleutelen. We schaffen waarschijnlijk een nieuwe aan. Maar was onze computer een miskoop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
8.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de reacties tot nu toe....ziet er naar uit dat we moeyen gaan sparen!
tonijn
13 jaar geleden
Het kan ook helpen om Windows opnieuw te installeren en dan bij voorkeur Windows 7 of Windows XP (geen Vista). Dan wordt een computer vaak een stuk sneller!

Het beste antwoord

gemiddelde economische levensduur van een pc is ca 3 tot 4 jaar.
Daarna is het operating system (windows) zover geupgrade en zoveel verandert dat de oudere pc's niet meer snel genoeg zijn.
Zou je je pc in originele staat houden, geen enkele upgrade, dan zou (na cleanup internet history, cookies ed en het dan draaien van een disk defragmenter, onder accessoires/system tools) de pc gewoon vlot moeten blijven.
Echter, vanwege de security updates van windows is het eigenlijk geen issue om de system updates te negeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat denk ik niet. Alleen in de computerwereld gaat de ontwikkeling nog steeds erg snel. Wat vijf jaar geleden een flitsende machine was......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je computer was geen miskoop.

Computers worden in drie jaar afgeschreven, de economische levensduur is dus drie jaar.

Na vijf a zes jaar is de computer 'op'. Als hij het nog niet begeven heeft dan is hij langzaamaan ongeschikt geworden voor de nieuwste toepassingen en software.
rose
13 jaar geleden
Gemiddeld gaat een computer zo en 5 jaar mee.
Je kunt er nog wel mee blijven werken maar hij begint dan wat kuren te krijgen.
Langzaam afsluiten, duurt erg lang om op te starten, langzaam in gebruik.
Mijn laptop is inmiddels ook 5 jaar oud maar indien ik ermee wil gaan werken dan duurt het opstarten 15 minuten. Surfen lukt prima maar even de computer opstarten is er niet bij.
Ik heb dan ook deze week een nieuwe gekocht.
Dus die van jullie was zeker geen miskoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een computer die ik al 15 jaar in bezit hebt. En hij doet het nog steeds...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je computer was zeker geen miskoop. Vijf jaar is een lange economische duur (uiterlijk enz). De technische duur (feitelijk inhoud zoals processor en harde schijf) is meestal wel langer maar mede afhankelijk wat jij belangrijk vindt in je computer. Zo zal een echte gamer zeker niet 5 jaar met zijn computer doen. Die wil het sneller dan snel hebben. Maar als je alleen wat bladert op internet, emails schrijft, kan je met gemak de vijf jaar, zonder opwaarderen, halen.

Je zegt dat er niet maar echt aan te sleutelen is. Dus je hebt het werkgeheugen al opgewaardeerd? Wellicht processor getuned, zwaardere koeling, snellere harde schijf? Heb je er al Norton Windoctor overgehaald om fouten te herstellen? Een goedwerkende virusscanner? Dus eentje die niet heel veel werkgeheugen en daarmee snelheid weg haalt. Zo kan ik nog wel wat dingen verzinnen waar een computer soepeler van gaat lopen.

Dus vijf jaar is een mooie tijd van een computer als het een tower is. Het is dus afhankelijk wat je eisen zijn voor de computer. Voor een laptop is het allemaal wat anders. Die werken wezenlijk anders dan een tower.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
men spreekt meestal over 2 soorten levensduur. t.w. de economische en de technische . De economische is in de pc wereld relatief kort omdat de er zo veel nieuwe snufjes uitgevonden worden. Dat betekent niet dat jouw computer op hoeft te zijn . In de autowereld noemt men dat "hij heeft te veel km. gemaakt . Vast staat dat 'n nieuwe pc door die snelle opvolging van nieuwe techniek veel sneller zal zijn .