Waar werden de eerste computers voor gebruikt?

Ik heb het over de jaren 40, 50.
Die gigantische kasten waar amper rekenvermogen in zat. Waar werden die nou het eerst voor gebruikt? Waren er wiskundige dilemma's die moesten worden opgelost? Werden ze door defensie gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Het beste antwoord

De eerste computers werden voor en door ministeries van defensie / oorlog ontwikkelt. Pas in een later stadium werden de computers voor andere doeleinden ingezet en in het laatste (?) voor de consumentenmarkt beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In het Verenigd Koninkrijk werd tijdens de Tweede Wereldoorlog in Bletchley Park van de 'Colossus' gebruikgemaakt om berichten te kraken die met de Duitse Lorenz-codeermachine vercijferd waren.

De Colossus wordt wel gezien als de eerste elektronische computer en werd eind 1943 in productie genomen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen dat de eerste computer in Nederland bij de Shell stond, in Rijswijk. Die werd "geprogrammeerd" met ponskaarten, en waarschijnlijk gebruikt om "iteratieve" berekeningen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier wel een aardig stukje literatuur over de eerste computers.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_computer