kan de data op een USB-stick corrupt raken als je aan de contact punten zit?

Ik heb op www.lacie.nl een aantal gaaf uitziende USB-sticks gezien in de vorm van sleutels. Maar nu viel mij op dat je ten alle tijden bij de contacten kan komen en dat wanneer je die dus ook aan je sleutelbos hangt dat die contacten dus ook tegen andere dingen aankomen.
is het mogelijk dat je je informatie kwijt raakt of corrupt maakt door tegen de contacten van de USB aan te komen of heeft iemand ervaring met deze USB-sleutels

http://www.lacie.com/nl/company/news/news.htm?id=10466

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

Als je bij de contacten kunt komen, kunnen er voorwerpen tegen de contacten aankomen die een elektrische lading hebben. Dat kan schadelijk zijn, gezien de grote spanningen die daarbij kunnen optreden.

Ik heb een filmpje gezien van een (slecht ontworpen) telefooncentrale, die gevoelig was voor elektromagnetische straling van buiten. Iemand rammelde met een sleutelbos op ongeveer twee meter afstand van de apparatuur - de centrale viel meteen uit.

Oorzaak was dat de sleutels van elkaar waren geïsoleerd door plastic kapjes op het "handvat" van sommige sleutels. Rammelen laadt dan de metalen delen van de sleutels op. Wanneer twee verschillend geladen sleutels tijdens het rammelen toevallig met elkaar in contact komen, ontstaat een klein vonkje. Dat geeft in dit geval een klein pulsje, waar de centrale niet tegen kon.

In jouw geval kan hetzelfde gebeuren, maar dan simpelweg door het USB-geheugen langs de binnenkant van je broekzak te laten wrijven. Dat geeft ook lading. Die kan zich dan over de contactpunten ontladen. Da's erger dan het geval van de telefooncentrale, omdat de elektrische puls dan direct op de contactpunten plaatsvindt, en niet in de vorm van een elektromagnetische puls.

USB-geheugen is enigermate beveiligd, maar die bescherming wordt met elke ontlading wat minder. Op den duur zal er dus iets kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je jouw experiment m.b.t. de statische lading kunt uitvoeren met positief resultaat voor je hypothese(negatief voor de stick) dan krijg je van mij een punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel punten heb ik nodig om een nieuwe geheugenstaaf te kopen?

Andere antwoorden (3)

Het lijkt mij sterk dat je informatie kwijtraakt door de contactpunten aan te raken. Alleen niet met een magnetisch voorwerp. Dat kan alle informatie wissen.
Het zal natuurlijk niet echt bevorderlijk zijn voor een langdurige goede werking als de contactpunten regelmatig met iets in aanraking komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry dat ik je moet corrigeren maar een Magneet heeft bij een USB stick geen effect. Een Usb-stick werkt met flash geheugen en dit is niet met een magneet te wissen. Ik enk dat je in de war bent m
et het wissen van een harde schijf ;). Alhoewel het Magneet, Hard disk verhaal ook sterk overdreven is (uit eigen tests).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een magneet kun je de informatie die op een USB-geheugen staat, niet wissen. Een magneet tegen de contactpunten houden veroorzaakt ook geen veranderingen in elektrische geleiding, en het veroorzaakt geen elektrische stroom. Tenzij die magneet elektrisch geladen is, maar dat geldt voor elk voorwerp dat elektrisch geladen is - daar heeft het magnetisme niets mee te maken.
Normaal gesproken kan je USB stick niet corrupt worden op deze manier. (althans als je er normaal mee omgaat) Wel kan je USB stiock corrupt worden als je hem snel achter elkaar in en uit de computer haalt, zo komt er steeds heel even spanning op te staan, en kan het voorkomen dat er data verdwijnt.

Ook is het altijd verstandig om eem USB-stick pas de verwijderen als je hem veilig heb verwijderd onder windows. zo weet je zeker dat alle data erop staat, en dat de pc niet nog bezig was met date te lezen of schrijven!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevorderden kunnen Windows zo instellen, dat gegevens die naar USB-geheugen worden geschreven, *direct* worden geschreven - dus zonder eerst tijdelijk in de cache te worden opgeslagen. Technisch: de cache wordt ingesteld als een write-through-cache. Als je dat doet, kun je *wel* direct na het schrijven je USB-geheugen eruit trekken, zonder "hardware veilig verwijderen" te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet correct Rotalcluc. De standaard instelling in bijv. Vista (van XP weet ik het niet) staat standaard op "snelle verwijdering". Dat wil niet zeggen dat het verstandig is, want bestanden die op de stick staan en zijn geopend kunnen wel corrupt raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, rotaluclac ;o) ben niet zo goed in andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt wel gelijk dat je je bestanden wel moet sluiten. Maar als je dat doet, kun je je stick er wel degelijk (bijna) meteen uittrekken zonder veilig te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik trek hem er altijd meteen uit, ook als er nog dingen openstaan. Als ze maar gesaved zijn, dit kan met alle MODERNE USB sticks. Die zijn namelijk Hot Swapable, wat betekend dat ook Word etc. meteen naar de USB stok schrijft. Oude USB sticks hebben dit mischien niet.
Dat lijkt me sterk zo lang er geen kortlsuiting ontstaat via de contactpunten. Maar dan moet je er stroom opzetten. Er zit geen stroombron in de USB stick, dus als de stroom eraf is en je verbind de contactjes gebeurt er niets.

Als je dat niet gelooft: men neme een USB stick van 128 MB. Een 32 GB USB stick mag ook, maar je gelooft me immers niet ;o)

Je zet er een paar foto's op

Je pakt een stuk zilverpapier en propt dat in de gleuf

Je haalt al(!) het zilverpapier eruit en kijkt of de foto's er nog opstaan.

Je stuur mij een PM bij negatief resultaat

Toegevoegd op 05-06-2009 15:31:23
Ik zie geen PM en als wetenschapper heb ik het experiment natuurlijk zelf ook even uitgevoerd. Het resultaat is een nog steeds goed werkende stick.

Volgende experiment wordt de bak met water en dan goed laten drogen. Ik durf te wedden dat de stick hier tegen kan (mits hij geheel droog in de PC wordt gestopt, want dan staat er wél stroom op de USB poort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgende experiment: verbind één contactje van de geheugenstaaf met de kraan of met de verwarming (metalen deel nemen). Verbind een metalen draadje met een ander contactje van de geheugenstaaf. Wrijf nu met een wollen doek, of met een fleecetrui, over je haar, terwijl je op een droge houten kruk staat. Raak dan met je vingers het metalen draadje aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@somdv
Interactieve antwoorden, goed man! @rota
'Geheugenstaaf', I like it!
Zat je vanochtend nog aan de 'maisvlokken'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rotaluclac, ik vind dat ieder zijn eigen experiment zelf moet uitvoeren en het resultaat moet melden. We zijn er nu wel uit dat de stick door aanraken alleen niet kapot kan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Melissa, ja, mijn motto is: spreek je moerstaal! @somdv: die spanningspiek kan ook ontstaan door zo'n geheugenstaaf gewoon in je broekzak te hebben. Of door hem op te pakken aan de contactpunten terwijl je net geladen bent doordat je uit de auto stapte, of met leren zolen over de juiste vloerbedekking bent gelopen, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rotaluclac: Ik ben het helemaal met je eens, maar verwacht wel dat je zelf je experiment uitvoert ;o) Mijn dochter heeft de stick net afgepakt om voor school te gebruiken, dus ik zit helaas even zonder ;o)