Raken de MAC-adressen ook op?

De IPv4-adressen raken binnenkort op.

Nu heeft bijna elk apparaat dat op Internet zit, ook een MAC-adres. Dat is weliswaar langer dan een IPv4-adres (6 bytes i.p.v. 4 bytes), maar vaak zijn er meerdere MAC-adressen voor één IPv4-adres.

MAC-adressen zijn wereldwijd uniek, heb ik ooit geleerd.

Zullen de MAC-adressen ook opraken? Zo ja, wanneer?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Hardware
3.4K

Het beste antwoord

Binnen een netwerk moet een MAC adres uniek zijn.

Fabrikanten krijgen wel een range toegewezen van MAC adressen. De fabrikanten mogen elk adres maar eenmaal gebruiken. Er is een nieuwe standaard in de maak voor als de adressen op raken.

Toegevoegd na 2 minuten:
In sommige gevallen kan je ook zelf het MAC adres van een apparaat wijzigen als er toch onverhoopt eenzelfde adres zou zijn toegewezen. Als de fabrikanten zich aan de standaarden houden is de kans hierop uiterst klein dat je binnen je netwerk te maken krijgt met twee aparaten met hetzelfde MAC adres.

Toegevoegd na 6 minuten:
NB. Het wijzigen van MAC adressen kan dacht ik bij netwerkkaarten en niet bij alle.

Toegevoegd na 10 uur:
Het wijzigen van het MAC adres staat bekend als MAC Address Spoofing omdat het adres van de fabrikant in een Read-Only deel van de hardware is ingebakken. Een gespoofed adres is het adres dat andere apparaten zien in het netwerk.

Er zijn drie notaties mogelijk het MAC-48, EUI-48 en EUI-64 protocol. Het originele IEEE802 om MAXC-48 adressen te schrijven heeft een 48 bit adressering (2 tot de macht 48 mogelijkheden). De 64 bit adressering wordt o.a. gebruikt bij firewire en voor het nieuwere IPv6 protocol.

Het IEEE verwacht pas dat de adressen in het jaar 2100 zijn uitgeput en dat EUI-64 adressen niet uitgeput raken in de zoals zij dit mooi als "foreseeable future" omschrijven (zie de Engelse Wikipedia voor een uitgebreide bronbeschrijving).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Je mac-adress is alleen maar van belang voor die instantie (device) dat jouw mac-adress aan je IP-koppelt via ARP. Mochten er binnen dat domein dubbele mac-adressen voorkomen heb je een probleem, maar die kans is uiterst klein. Het is dus helemaal niet erg als er op verschillende plaatsen in de wereld dezelfde mac-adressen voorkomen, als het bovenstaande in gedachten houdt.
escape
13 jaar geleden
Ik heb ook altijd geleerd dat elk mac-adres uniek is en dat twee apparaten nooit hetzelfde mac-adres hebben (ik heb het wel ooit meegemaakt, maar toen was er iets mis met de kaarten).

Ik citeer WikiPedia:
"Het MAC-adres wordt meestal in hexadecimale vorm aangeduid, bijvoorbeeld 00:0C:6E:D2:11:E6. In deze door de IEEE 802-standaard bepaalde nummering (MAC48) zijn er 281.474.976.710.656 (2566) unieke mogelijkheden. Er is al een nieuwe standaard omdat wordt verwacht dat de unieke nummering ooit 'op' zal raken. In principe dient elk apparaat een uniek MAC-adres te hebben en mogen er geen 2 dezelfde zijn in een netwerk. Dit wordt bereikt door aan elke fabrikant van netwerkapparatuur een verschillend bereik van adressen toe te kennen. De fabrikanten mogen elk adres maar eenmaal gebruiken."

Er is dus al een nieuwe standaard omdat men verwacht dat de voorraad op zal raken.
rose
13 jaar geleden
mac adressen raken niet op.je hebt zoveel combinaties.die hexadecimaal worden weergeven dus nee zal niet gebruren.je kan elke zandkorrel een mac adres geven. of ip adres