Wie kan mij vertellen van welk materiaal een harde schijf is gemaakt. En dan bedoel ik niet de omhuizing maar de schijf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
11K

Antwoorden (2)

Een harde schijf bestaat uit een aantal platen, gemaakt van memcor. Dit is een combinatie van glas en keramiek. Daar bovenop komt een dunne ijzerhoudende laag, en een beschermlaag. Hierdoor is het mogelijk om de schijf magnetisch te bewerken.

Om gegevens op de harde schijf op te slaan en weer te kunnen lezen, wordt gebruik gemaakt van 1 lees en 1 schrijfkop per zijde van een plaat. Dit betekend dus dat er per plaat in totaal 4 koppen gebruikt worden. Deze zijn verbonden aan een actuatorarm, welke door de actuator aangestuurd worden. De actuator zorgt er dus voor dat de lees en schrijfkoppen op de juiste positie op de harde schijf geplaatst worden.

Op het moment dat de harde schijf wordt gebruikt gaan de platen draaien. De luchtweerstand die op die manier ontstaat, zorgt er voor dat de koppen op 0.01 micrometer boven de plaat gaat zweven. Hoe dichter de kop op de plaat staat, des te hoger de capaciteit op een harde schijf kan zijn. De slider dient om de koppen op de juiste afstand van de platen te laten zweven. Vanwege de zeer geringe afstand tussen plaat en kop, zou een stofje al een crach kunnen veroorzaken. Vandaar dat de harde schijf altijd geleverd wordt in een gesealde behuizing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak zijn ze gemaakt uit aluminium, een materiaal dat vrij hard is, vandaar de naam harde schijf. Elke schijf is aan beide zijden voorzien van een magnetiseerbare coating. In oudere modellen was dat ijzeroxide,
De nieuwere hebben daarentegen een TFM laag (Thin Film Media).
De harde schijf bestaat uit enkele dunne magnetische schijven met een coating van ijzeroxide en lees- en schrijfkoppen