kan je op een MS-dos pc ook explorer.exe zetten?

een keer startte ik mijn pc op en toen zat ik in MS dos modus, toen typte ik: C:/WINDOWS/explorer.exe
en toen startte explorer.exe gewoon op,
dus is het mogelijk om het te instaleren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. Het programma gebruikt te veel systeem onderdelen van windows om zonder windows te draaien. De reden dat het wel start is omdat het gewoon het juist pad naar dat programma is, en MSdos gewoon de software start. Die zoekt vervolgens binnen windows je spul vinden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Overigens: De oude windows draaide wel onder echte DOS en daar kon het dus wel. Maar dan draai je ook een hele oude windows versie. En daar heette de windwos explorer nog 'bestandsbeheer'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is niet mogelijk. Dos onder de moderne versies van windows is eigenlijk geen echte dos zo als het vroeger was. Je moet dos tegenwoordig zien als een dos simulatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een Windows-PC in een MS-DOS-mode te werken is wat anders dan op een MS-DOS-PC in een Windows-mode te werken. Dat laatste kan alleen met oude Windows versies. Die starten eerst MS-DOS en daarna Windows op. Op een echte MS-DOS machine gaat explorer.exe niet werken, omdat explorer.exe minimaal 32 bits OS ondersteuning nodig heeft en MS-DOS maximaal 16 bit ondersteund.

De huidige Windows versies hebben hooguit een DOS-Emulator en zijn daarmee geen echte MS-DOS. Een voordeel is dat die DOS-omgeving 32-bit programma's (zoals explorer.exe) ondersteunen. Nadeel is dat die DOS-omgeving geen echte 'deep' DOS-commando's ondersteunen (bv. hard coded memory adressering). Daarvoor is er bijv. DOSBox, een programma dat onder Windows 'echte' DOS-functionaliteit biedt.