Wie heeft ervaring met ubuntu-desktop.

Met name voordeel t.o.v. windows en of er compatibiliteitsproblemen zijn met apparaten en programma's

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik gebruik Ubuntu al jaren naast Windows. Als mijn laptop opstart, dan heb ik de keuze welk besturingssysteem er wordt opgestart. Als ik geen keuze maak, dan wordt na een aantal seconden Windows als standaard-systeem opgestart. Ik heb voor m'n werk namelijk nog Windows nodig.

Dit opstartsysteem (= grub) wordt automatisch door Ubuntu geïnstalleerd. Zo worden bijvoorbeeld ook eventuele Windows-partities op je harde schijf herkend en hier automatisch aan toegevoegd. Op die manier kun je erg eenvoudig een Linux-systeem aan je computer toevoegen, zodat je hier alvast aan kunt wennen.

Daarnaast is het uiteraard altijd een goed idee om eerst de installatie-CD van Ubuntu als live-CD te gebruiken. Je hebt hier zelfs geen CD voor nodig, want je kunt het ook op een USB-stick plaatsen (via Unetbootin). Of je kunt het gedownloade ISO-bestand als een CD-drive mounten aan een virtualisatie-pakket als VirtualBox. Met zo'n virtualisatie-pakket installeer je het helemaal systeem als een test in een bestand op je huidige Windows-schijf. Dan hoef je dus ook niet eerst de partities op je schijf anders in te delen. Zo kun je goed bekijken of het Ubuntu-systeem ook iets voor jou is.

Qua hardware-ondersteuning heb ik met Ubuntu zelfs betere ervaringen dan met Windows. Bij Windows is het vaak zo dat je eerst een pakket aan drivers voor je eigen computer moet downloaden van de computer-leverancier.

Zo heb ik wel eens Windows geïnstalleerd en dat na installatie geen stuurprogramma voor de videokaart, geluidskaart en netwerkkaart geïnstalleerd zijn. Nou, dan kun je niet echt veel. Toen heb ik maar via het Ubuntu-systeem de Windows-stuurprogramma's gedownload, want Ubuntu deed het tenminste wel direct na installatie.

Of er onder Linux voldoende programma's zijn hangt een beetje af van wat je zoal met je computer doet. Zo heeft iedereen bepaalde programma's waar hij/zij graag mee werkt.

Vaak is er voor het Linux-systeem wel een geschikte vervanger. Als je nu bijvoorbeeld met Microsoft Office (Word, Excel, Powerpoint) werkt, dan is OpenOffice.org (of LibreOffice) hier een goede vervanger voor.

Ubuntu komt ook met een Software Center waarmee je eenvoudig software kunt vinden en op je systeem kunt installeren. Dat is ook een bijkomend voordeel van Linux, want de meeste software die je daarop installeert is ook gratis te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scanners willen nogal vaak problemen geven, vooral specifieke filmscanners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de duidelijke uitleg en tips

Andere antwoorden (2)

Ik maak er al jaren gebruik van. Prima systeem. Ondersteuning van hardware is goed. Een groot voordeel t.o.v windows is dat het niet defragmenteert, het is gratis, nooit last van virussen. Na deel is dat er een aantal populaire windows programma's nog niet werken onder ubuntu.

Toegevoegd na 7 minuten:
Van Ubuntu en alle afgeleiden kan je live-cd downloaden. Die stop je in de speler voor je opstart, en dan start jouw systeem op met Ubuntu. Kan je kijken of alles compatibel is.

Toegevoegd na 43 minuten:
Wat ook een na deel is: Je kan geen dvd-films afspelen zonder een illegale codec te installeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna een jaar nu, na openSUSE. Ik heb eigenlijk maar met één apparaat problemen, de Logitech Quickcall Speakerphone, en dat is meer uit luiheid want er zijn Linux workarounds voorhanden.

Grootste voordelen: gratis, stabiel, nauwelijks virusgevoelig en erg vriendelijk in het gebruik. Nadeel is dat niet alle Windows programma's een Linux-versie hebben, dan wel via Wine draaien. Dat zijn er echter bijzonder weinig in mijn geval. Het beste kun je een poosje met een dual boot draaien en een periode bekijken hoe vaak je echt naar Windows moet uitwijken. Eerst Windows en daarna Ubuntu installeren.