Wat gebruik je het best om je bestanden buitenhuis te gebruiken?

beste

Wat is de beste manier om je bestanden thuis op een server van overal te benaderen?

is dit windows server
- Domein (Poort openzetten en met VPN inloggen)?
of
- filesharing (met VPN)?

Of is er nog een andere (betere) manier?
later toegevoegd:
of windows server met Remote Desktop en VPN?

een jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Persoonlijk zou ik een lekker zuinige als Raspberry Pi met daarop wireguard of OpenVPN als toegang tot je netwerk adviseren. Eventueel i.c.m. een gratis domeinnaam via no-ip.com.
Het vereist wat werk om het e.e.a. in te stellen, maar daarna kun je vanaf overal inloggen, gewoon alsof je thuis bent.
emiel2006
een jaar geleden
is dit veilig? en gratis?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ja en ja. Alleen de pi moet je uiteraard wel zelf kopen
Vortexxx
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix "Het vereist wat werk om het e.e.a. in te stellen, maar daarna kun je vanaf overal inloggen, gewoon alsof je thuis bent." Overal ter wereld inloggen alsof je thuis bent kan ook als je VPN aanzet op je Windows Server, en je poorten netjes openzet in de router, dat het jouw persoonlijke voorkeur geniet wil nog niet zeggen dat het de beste manier is om vanaf afstand je computer thuis te benaderen, want je zegt zelf al dat het een werkje is om op te zetten, Emiel is misschien geen Linux adept, en wordt het dan wel veilig? Ik denk van niet. Er is een belangrijke regel uit de US Navy wat zegt 'Keep it simple stupid!' dit KISS principe kun je overal toepassen als iets goed en veilig moet zijn, maar dat principe gaat bij jou niet op, want die Raspberry vormt weer een extra schakel in de keten die geraakt kan worden, en vaak moet je die Raspberry in de DMZ zetten als exposed host en daar zou ik mij heel erg zorgen gaan maken.
emiel2006
een jaar geleden
dus @Vortexxx wat is volgens jou dan de beste oplossing?