Ik kan mijn laptop upgraden naar Windows 11, is het verstandig dit al te doen of kan ik beter wachten?

Mijn laptop geeft aan dat een upgrade naar Windows 11 gereed staat.
Is het niet beter nog even te wachten met deze upgrade?

4.9K
Utrecht
2 jaar geleden
Waar zou je op wachten dan?
LeonardN
2 jaar geleden
@Utrecht Totdat gebleken is dat Windows 11 veilig en betrouwbaar is voor "alle" systemen. Het is niet ongewoon dat in de eerste fase van een stuk software blijkt dat als miljoenen mensen het gaan gebruiken er bij bijvoorbeeld specifieke configuraties zijn waar toch iets mis gaat. Dat dus ondanks er maanden getest is met duizenden systemen. Het is daarom bij bijna elk bedrijf een soort regel om een update en zeker een upgrade niet direct te installeren. Een andere reden om nog niet te upgraden kan zijn; driver support. Bijvoorbeeld niet alle printers en andere toebehoren werken nu al op Windows 11.
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/brother-printers-may-not-work-in-windows-11-if-connected-via-usb/ Maw als je nu switcht naar Windows 11 ben je eigenlijk een beetje aan het beta-testen. Aan de andere kant is er weinig reden om wel over te stappen op dit moment. Windows 10 wordt nog gewoon ondersteund en krijgt beveiligingsupdates.
Rosalie48
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Ik dacht er ook zo over, maar kwam voor de zekerheid nog even om bevestiging vragen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik gebruik het nu plm. 2 weken en ben zeer tevreden over Windows 11.
Ik had Windows 10 en ik moet eerlijk bekennen, ik vind alles soepeler lopen, oogt ook mooier maar iedere moet maar zien wat hij/zij zelf doet, ik ben er tevreden mee.
En anders bestaat er nog zoiets als Norton Ghost waarvan ik een recente back-up heb en terug kan keren naar Windows 10 maar die kans is uiterst klein kan ik je verklappen.
En diegene die twijfelt, mijn scanner die niet meer ondersteund werd door Windows 10, deze werkt nog perfect met Vuescan die de "oudjes" van welk merk ook nog laat werken.
Ook mijn oude vertrouwde HP deskjet 930 c uit het stenen tijdperk print rustig door op W11.
En nog een leuke bijkomstigheid voor mij dan, ik gebruik Classic Shell waarbij het startmenu gewoon van Windows 7 en 10 is.

Antwoorden (1)

Ja, ik zou maar wachten:

1. Windows 11 is geen grote stap vooruit
Windows 11 is weinig meer dan een functie-upgrade van Windows 10. De grootste vernieuwing is de ondersteuning voor Android-toepassingen en die is op het moment van lancering nog niet beschikbaar. Verder krijg je vooral visuele verbeteringen zonder grote structurele stappen voorwaarts. Als je niet upgradet, zal je voorlopig dus niet veel missen.

2. Een upgrade is een risico
In theorie loopt een upgrade van Windows 10 naar Windows 11 zonder problemen, maar er is een reden dat Microsoft het OS gefaseerd uitrolt. Windowsgebruikers hanteren een extreem divers portfolio aan hardware met daarop veel verschillende combinaties software. Microsoft heeft niet iedere eventualiteit onderzocht. Bij andere grote (en kleine) updates van Windows zagen we steevast een minderheid die geconfronteerd werd met vervelende bugs. De kans is niet zo groot maar anderzijds: waarom zou je niet even wachten totdat enthousiastere gebruikers de rol van proefkonijn op zich hebben genomen?

3. Windows 10 blijft ondersteund
Microsoft blijft nog tot 2025 updates uitrollen voor Windows 10. Daarbij gaat het niet alleen om beveiligingsupdates maar ook functionele verbeteringen. Op het vlak van functies zouden we niet teveel verwachten, maar het illustreert dat zelfs Microsoft het een perfect normale beslissing vindt om nog even te wachten. Haast en spoed is zelden goed: Windows 10 ken je en werkt. Geef het nog een jaar of twee en kijk dan eens naar de staat van Windows 11. Het OS zal volwassener zijn en je kan in principe alsnog vlekkeloos overstappen.

Het vervelende is wel dat Windows zal blijven zeuren om versie 11 te installeren. Op internet staan diverse tips om dit te voorkomen, maar na een weekje heeft Windows de betreffende instellingen weer gereset.
Mijn oplossing: maak een batch-bestand en plaats dit in je Taakplanner. Start het één keer per dag of nacht.
Download eerst Windows Update Blocker:
https://www.filecroco.com/download-windows-update-blocker/
Plaats dit programma bijvoorbeeld in C:\Windows Update Blocker.
Maak een tekstbestand met deze inhoud:

C:
CD\Windows Update Blocker\
wub.exe /D /P
RMDIR /S /Q "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download"
RMDIR /S /Q "C:\$WINDOWS.~BT"
RMDIR /S /Q "C:\$WinREAgent"

Geef het bestand als naam bijvoorbeeld Updateblocker.bat en plaats het ook in C:\Windows Update Blocker.
Verwijs naar dit bestand in je Taakplanner.
SimonV