Wat gebeurt er met het voorgeïnstalleerde Windows besturingssysteem als je het SSD geheugen vervangt?

Ik ben van plan om een nieuwe laptop te bestellen, de laptop heeft 256GB aan SSD geheugen waar Windows 10 op geïnstalleerd is. Stel als ik deze 256GB SSD zou vervangen met een 2TB SSD, wat gebeurt er dan met de voorgeïnstalleerde Windows 10? Wordt deze volledig gewist en verlies ik mijn licentie dan? Zo ja, hoe zet ik Windows 10 er dan weer op?

Tips en adviezen zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Mocht alles toch op de een of andere manier misgaan met de licentie heb je voor nog geen 10 euro een nieuwe Windows Pro licentiesleutel te pakken.

Antwoorden (2)

Als je de SSD LAAT vervangen door een erkend bedrijf zal deze er de windows zeker opnieuw opzetten, omdat je een licentie hebt gekocht. Het vervangen van de SSD kost ca € 40,- exclusief de kosten van de nieuwe SSD, maar de installatie zal dan gratis zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
-Wat gebeurt er met het voorgeïnstalleerde Windows besturingssysteem als je het SSD geheugen vervangt?
"Die blijft op de oude drive staan."

-en verlies ik mijn licentie dan?
Nee, de licentie blijft dan gewoon nog geldig voor een nieuwe installatie op een andere SSD. Ook hoef je je niet eens druk te maken over licentiecodes, zodra een Windows 10 licentie eenmaal aan een systeem gekoppeld is dan gaat dat tegenwoordig automatisch.

-Wordt deze volledig gewist?
Nee die blijft op de originele SSD staan, alleen kan je die dan beter zelf even formatteren.

-Zo ja, hoe zet ik Windows 10 er dan weer op?
Met een USB-stick en de tool van Microsoft.
Je moet dan nog wel even in het BIOS aanwijzen dat je opstartmedium de USB-stick is.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
===

Advies VOOR dat je tot koop overgaat.
Zoek op youtube een filmpje van het model wat je gaat kopen en disassembly.
https://youtu.be/4UavubrSKlM?t=9 (Lenovo S540)
Je ziet dan dat voor dit model de stappen voor de SATA-SSD(linksonderin, zilver-grijs) ietsje lastiger zijn dan de M.2-SSD (rechtsmidden, geel-verpakt).
Zorg ook dat je een goede schroevendraaierset hebt.

===
Toegevoegd op 23 december 2019 13:00: tekst
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Prima recept! +
LeonardN
4 jaar geleden
Nog iets om op te letten.
Sommige laptops hebben 2 drives OF de mogelijkheid tot 2 drives. En dan dus vaak een M.2 en een SATA-aangesloten drive.
Windows zal dan op de M.2 staan, en de andere drive kan je dan sowieso wisselen zonder enig gedoe.
Het kan ook zijn dat de laptop verkocht wordt met enkel een M.2 drive erin en er nog plek is voor een SATA-drive.