Hoe laat ik explorer.exe weer automatisch opstarten?

Nadat mijn laptop is opgestart en ik inlog krijg ik een zwart scherm met het opdrachtprompt scherm in beeld. Pas nadat ik via taakbeheer/opdrachtprompt explorer.exe opstart krijg ik mijn bureaublad te zien. Hoe zorg ik dat explorer.exe weer automatisch opstart?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Oplossing 1
Open de Opdrachtprompt als Administrator en type:
sfc /scannow .
Geef hier de volgende opdrachten
Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Oplossing 2
Start Explorer weer op via het Register:
https://www.kapilarya.com/fix-explorer-exe-not-running-on-startup-in-windows-10

Oplossing 3 (noodoplossing)
Plaats Explorer.exe via Start in je Opstartmap of bij
C:\Windows to C:\Users\Account\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup.
Plaats Explorer: ik bedoel een snelkoppeling van Explorer.
.
Oplossing 4
De oorzaak blijkt ook malware te kunnen zijn. Veel antivirusprogramma's en update-procedures worden tijdens het opstarten pas geactiveerd als explorer.exe geladen is. Door dit te voorkomen, wordt er niets bijgewerkt.
Verwijder de malware met
https://nl.malwarebytes.org
Druk daarna op Windowstoets + R en type Regedit.
Ga in het register naar:
HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows NT \ CurrentVersion \ Winlogon. Zoek naar de toetsen shell en ParseAutoexec. De ParseAutoexec-sleutel is waarschijnlijk ingesteld op 1, dat is de standaardwaarde. Verander deze in 0, zodat autoexec.bat niet standaard wordt uitgevoerd.
Als je de shell-sleutel ziet, moet je deze verwijderen of de waarde wijzigen in explorer.exe. Als de shell-sleutel afwezig is, gebruikt Windows de standaard globale invoer.
Controleer dit door naar de HKEY_LOCAL_MACHINE \ Software \ Microsoft \ Windows NT \ CurrentVersion \ Winlogon-component te gaan en zorg ervoor dat de waarde van de shell-sleutel explorer.exe is.
Scan nogmaals met Malwarebytes.

Oplossing 5
Als niets helpt: zet de computer terug naar het tijdstip waarop je nog geen last had van het probleem (systeemherstel).
___________

Probleem blijkt malware te zijn geweest: oplossing 4.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Optie 1 en 2 uitgevoerd, geen verandering. Als ik optie 3 wil doen, explorer.exe in die map zetten krijg ik de volgende melding... "U bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren.
U dient door TrustedInstaller gemachtigd te worden om wijzigingen aan dit bestand te kunnen aanbrengen ...[omschrijving bestand]" (kopieren van explorer.exe lukt wel, maar brengt geen verandering aan, knippen van explorer.exe lukt dus niet)
SimonV
5 jaar geleden
Sorry, ik bedoelde met plaatsen een snelkoppeling van Explorer plaatsen.
De oorzaak kan ook malware zijn, lees ik nu.
Scan met Malwarebytes
https://nl.malwarebytes.org
en volg onderstaande instructies:
https://forums.malwarebytes.com/topic/214541-windows-explorer-doesnt-load-on-startup/ Als niets helpt: zet de computer terug naar het tijdstip waarop je nog geen last had van het probleem (systeemherstel).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Met oplossing 4 is het gelukt, top dankjewel!